Svar: Immunforsvar - 2 år, 2 mdr.
8. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Emilie
I Danmark anbefales normalt at man giver barnet en multivitaminpille dagligt og derudover sørger for at barnet spiser sundt og varieret. Det er her især vigtigt at børn får fisk flere gange ugentlig, gerne næsten hver dag. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Det er også vigtigt at din datter ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at hun holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes hun godt varm på kroppen.
Det vil også være rigtig godt stadig at bruge bodystockings til hende, så hun ikke skiller ad på midten, som børn let kan komme til med todelt undertøj :)
du kan overveje om hun vil have glæde af uld - det kan være uldundertøj eller uld som en ekstra trøje ud over det almindelige tøj. Uld holder barnet varm og sørger for at barnet har det lunt og tørt, selvom det sveder ...
Håndvask er vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Hun bør have vasket hænder i forbindelse med bleskift, det er altså en god idé ikke kun at vaske hænder på sig selv, men også på barnet. Hun bør have vasket hænder i forbindelse med måltider og også hvis hun får pudset næse. Er man i bekneb med vand og sæbe, så kan man bruge håndsprit.
I DK har man regler for hygiejne, som daginstitutioner følger - om det også gælder hos jer ved jeg ikke - men hygiejne og især fokus på håndvask er vigtigt, når man vil forebygge sygdom hos børn :)
Alternative produkter, naturlægemidler osv. anbefales normalt ikke til småbørn - men nu hvor din datter er over 2 år, vil du godt kunne give hende forskellige ting - det synes jeg dog du skal drøfte med jeres læge.
Og så er det også sådan at man siger at det tager 2 vintre med infektioner, så har børn opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året. Der er altså håb forude og grund til at håbe, at jeres vinter i år ikke bliver helt så slem som de foregående ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske