Svar: Tœger
22. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Lone
Tæger eller skovflåt findes ofte steder med højt græs og fugtig jord. Selve biddet fra en skovflåt er ikke farligt. Men nogle skovflåter indeholder en bakterie som hedder Borelia og bliver barnet bidt at en tæge/flåt med denne bakterie kan barnet få sygdommen Borreliose.
Oftest bider skovflåten sig fast i nakken eller hårgrænsen hos de mindre børn, medens de større børn oftest bliver angrebet på ben og arme.
Hvis barnet har været ude og lege på græs eller i skoven, lysninger, så er det altid en god idé at se efter om der har sat sig en flåt/tæge fast på barnet. Det er vigtigt at få den fjernet så hurtigt som muligt. Man kan på apoteket købe en speciel tægetang men man kan også med et par fingre fjerne flåten ved at tage fat om bagkroppen og trække og dreje den ud. Nogle gange kan det hjælpe at komme lidt smør eller anden fedtstof på tægen, når man drejer den af.
Det er vigtigt ikke at mase bagkroppen af tægen da dette kan medføre at borrelia bakterien bliver presset ind i såret. Når skovflåten er fjernet, vil der tit være noget af kæben tilbage i såret, det gør ikke noget, det falder ud af sig selv i løbet af få dage.
Der kommer ofte et lille rødt mærke hvor tægen/flåten har siddet og det vil aftage i løbet af nogle dage.
Skovflåter med Borelia-bakterie findes hovedsageligt på Bornholm, men man skal være opmærksom alle steder i landet.
Du kan læse mere på www.sygeborn.dk, som du også finder i min linksamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske