Brev:
Manuel fjernelse af moderkagen
11. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Manuel fjernelse af moderkagen
Hej
Jeg har netop født en velskabt pige for 5 dage siden - og er naturligvis meget lykkelig for hende.
Synes dog at min fødsel endte barskt, da jeg blev taget fra hende i 4 timer umiddelbart efter fødlen pga manuel fjernelse af moderkagen i fuld narkose. Jeg har haft det lidt svært med at finde hende - pga dette og så nok en naturlig tilstand af forvirring og omvæltning.
Jeg har fundet stor støtte i min kæreste - og familie - der allesammen lader mig plapre ud med følelsen af forladthed - og tomhed, der er forbundet med at blive taget meget hastigt væk fra det nyfødte barn. Jeg kan begynde at finde en rytme nu - og mener at min pige er meget harmonisk og har det godt (på trods af at hun sover stort set hele tiden) - så jeg tror sagtens at jeg med tiden kommer til at knytte mig til hende - og finde den berømte moderkærlighed og fødselseufori, jeg havde ventet ville opstå helt naturligt og med det samme.
Mit spørgsmål er dog nu om hvorfor min moderkage ikke løsnede sig. Er det evt. noget jeg kan forvente ved en evt. næste fødsel (vil ikke have flere fødsler, hvis der er risiko for den omgang igen)?
Jeg fik ikke indtryk af på deres mundtlige kommunikation til mig under forberedelse til indgrebet at det var farligt - men synes at de løb så stærkt med mig på gangen osv. Så kort og godt; hvad er en fastsiddende moderkage? Hvad er årsagen - og kan det ske igen?
Med venlig hilsen
Louise