Svar: Næseblod
5. august 2010
Alder:
3 år
Kære L
Tak for dit brev - og ja det er bestemt hyggeligt at skrive sammen :) Meget dejligt, hvis jeg kan være årsagen til at man får flere børn ... det har jeg ikke fået at vide før :) Tak!
Mon ikke din datter har arvet tendens til næseblod fra dig, du har jo selv haft problemet som barn ...
Det er meget almindeligt at børn kan få næseblod og at det især kommer om natten. Det kan se meget voldsomt ud, men ofte er det ufarligt og det er ikke ret store mængder blod der mistes, selvom det kan se sådan ud.
I næsen ligger blodkarrene lige under slimhinden og der skal ikke ret meget til, før de bløder. Det kan være fordi barnet slår sin næse eller piller lidt i næsen, at blodkarrene springer op og barnet derved får næseblod. Det er også sådan at hvis barnet først har haft blodnæse en enkelt gang, så skal der ikke ret meget til, før de kan springe op og bløde igen.
Førhen i tiden sagde man at barnet skulle lægge sig ned, med hovedet bagover, når det havde næseblod. Det siger man ikke mere.
Derimod anbefales det at barnet ligger med hovedet højt eleveret, gerne sidder op og så kan man komme en vattampon eller f.eks. lidt sammenrullet toiletpapir ind i det næsebor, som det bløder fra. Samtidig klemmes næsefløjene (den forreste del af næsen) sammen i 5-10 minutter (det er rigtig lang tid!).
Vent gerne ½ times tid med at fjerne vat eller papir fra næsen og gør det forsigtigt, ellers risikerer I at det springer op igen.
Det hjælper derudover ofte også at komme en kold klud på næsen, hvis hun vil have det og at drikke noget koldt. Kulden får blodkarrene til at trække sig lidt sammen. Er der løbet lidt blod tilbage i svælget, vil det også være rart at få lidt koldt vand at drikke :)
Hvis det fortsætter, så det er noget hun har forholdsvis tit, så synes jeg du skal få hende set af en øre-næse-halslæge og få lavet en vurdering af, hvorvidt det vil være relevant at hun får blodkarrene i næsen ætset.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske