Svar: Spørgsmål jeg aldrig får stillet!
21. juli 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine rigtig gode overvejelser. Som du skriver vil en børnelæge kunne rådgive dig meget mere end jeg kan, omkring den problematik I oplever. Men ud fra den viden jeg har, så vil jeg give dig helt ret i, at der meget vel kan være en sammenhæng mellem manglende væksthormon, spisning, udvikling, ondt i benene og også astma.
Væksthormon gives normalt som indsprøjtninger og barnet skal stikkes hver aften. Tabletter eller mixtur dur ikke, fordi væksthormonet vil blive ødelagt af enzymer i mave og tarm. Jeg går ud fra at din datter er i behandling :)
Et barn der mangler væksthormon gennem længere tid vil ofte få problemer med sine blodsukre. Væksthormon er netop med til at regulere barnets blodsukker, sammen med andre hormoner i kroppen. Et stabilt blodsukker påvirker jo vores appetit og på den måde kan der godt være en sammenhæng her - men ligeså snart behandlingen med væksthormon er sat igang, så burde blodsukkerværdien blive normal.
Et barn der behandles med væksthormon kan også få et øget behov for stofskiftehormon, der dannes i skjoldbruskkirtlen. Det er ikke altid barnet kan producere nok og det kan så gives i form af mikstur eller tablet. Også stofskiftet spiller ind på vores appetit så også her må man formode at der kan være en sammenhæng ...
Børn der mangler væksthormon vil ofte også naturligt blive mere trætte i deres ben og muskler generelt. Igen skulle dette gerne ændre sig, nu hvor hun får væksthormon dagligt, men der kan altså meget fint være en sammenhæng mellem manglende væksthormon og trætte ben. Væksthormon virker på musklerne. Musklerne bliver stærke, og kroppen kan bedre klare hårdt arbejde.
Det lyder derfor som en helt plausibel forklaring at jeres datter på grund af manglende væksthormon også har haft en forsinket motorisk udvikling og at hun naturligt bliver hurtigere træt i benene, når hun bevæger sig rundt.
Nogle børn oplever, at de under behandling med væskehormon kan mærke det man kalder for vokseværk. Det gør ondt i knæ og underben - det er helt ufarligt, men kan være ubehageligt for barnet og kan naturligt igen gøre, at hun ofte hellere vil bæres og køres rundt ...
Din datter kan altså godt have ondt, præcis som du også husker du selv havde som barn (en arvelig faktor kan også spille ind her) og det skal man naturligvis ikke overhøre. Men samtidig skal I jo også finde en balance, for selvom hun er lille, så er hun jo stadig to år og dermed også i en alder, hvor hun prøver grænser og måske derfor nogle gange vil vælge den letteste løsning hvis hun får lov ... :)
I skal også være opmærksomme på at børn der behandles for væksthormon nogle gange får problemer med hovedpine. Det skyldes at der kan ophobe sig væske i kroppen og ofte vil man også se at barnet får lidt hævede fingre eller måske bliver lidt hævet omkring øjnene simpelthen på grund af væske.
At jeres datter klager over at hun har ondt i sine fingre, kan altså skyldes at der dannes væske og det strammer. Det kan du måske huske fra du var gravid, hvis du selv har prøvet at have vand i fingrene, kan du måske huske følelsen ...
Børn der behandles med væksthormon kan også få problemer med hofteskred og hvis hun virker til at have ondt i sin hofte, så skal I kontakte børnelægen med henblik på ny vurdering.
At jeres datter har astma og er blevet behandlet for dette siden hun var 4 måneder gammel kan faktisk også godt påvirke hendes vækst ... Børn, som bliver behandlet med store doser forebyggende astmamedicin, som de indånder, vil i nogle tilfælde vokse lidt langsommere end deres kammerater. Det bekymrer mange forældre sig om, men hos de fleste børn vil den manglende vækst blive indhentet senere og de fleste børn der er i forebyggende astmabehandling, bliver ikke mindre som voksne - de vokser bare langsommere. Men en sammenhæng der, er der altså også.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, selvom jeg ikke er læge. Og så må du skrive dine spørgsmål ned og stille dem til lægen, næste gang I skal til kontrol. Jeg går ud fra at I er til kontrol jævnligt og du skal endelig spørge alt hvad du kan. Skriv det ned, så du husker det hele - det er kun godt at gøre det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske