Brev:
Spørgsmål jeg aldrig får stillet!
21. juli 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Spørgsmål jeg aldrig får stillet!
Hej Helen
Jeg tænker på følgende spørgsmål:
Først fakta:
Vores datter har lige i underkanten af væksthormon og lav knoglealder på 9 til 12 måneder, hun er 25 måneder. Vejer 10 kg og er 77 cm høj!
Har siden hun startede på fast føde haft meget hård mave. Får dagligt medilax for at holde gang i mave og afføring! Mens jeg ammede (ca. 1 år) voksede hun normalt og havde ingen problemer med afføring ondt i maven eller mangel på appetit.
Lille smule hypermobil. Var bananformet som lille, blev dog rettet ud i ca. 6 måneders alderen ganske hurtigt og problemfrit. Vejede 2616 og var 50 cm lang ved fødslen. Født 3 uger før tid. Astma, været i behandling siden 4 måneders alderen. Dog ikke om sommeren.
Ja opremset sådan det lyder det måske af meget men hun er faktisk en utrolig kvik, humoristisk pige med en fantastisk finmotorik og et super helbred, hun er ALDRIG syg:)
Mine spørgsmål:
Ved du om der findes sammenhæng mellem lav knoglealder og langsom motorisk udvikling?
Lærte hurtigt at gå, men var 20 - 22 måneder før hun kunne kravle og rejse sig selv.
En baby er som regel 9 til 12 måneder før de kan kravle og rejse sig. Kan der være en sammenhæng i, at hendes knogler først fornyelig, hvor hendes krop i princippet er nået 9 – 12 måneder har haft kræfter/været stive nok til at kravle og rejse sig!
Har du hørt om sammenhæng mellem langsom tilvænning til fast føde og lavt væksthormon?
Kan bananformen være "skyld" i at hun var laaang tid om at kunne holde sit eget hoved, 4-5 måneder?
Kan nogle af disse udfordringer hun har haft, hænge sammen med en lidt for tidlig fødsel?
Kender piger med nyfødte børn på samme størrelse eller endda større men som har været præmature og døjet med lignende. F.eks lavt væksthormon, dårlig appetit, astma osv.
Hun siger tit at hun har ondt i benene og fingrene, egentlig tager vi det ikke så alvorligt og hun kan let distraheres igen. Men nogen gange tænker jeg at, det har hun måske? Jeg havde selv forfærdelig ondt i benene som barn og det havde min søster også. Vi er begge to en smule hypermobile. Min søster kan huske ”problemet” tilbage til børnehavealderen. Jeg selv var vist lidt ældre. Vi fik bare at vide at det var vokseværk, men jeg husker det som MEGET smertefuldt. Jeg bekymre mig selvfølgelig for om hun rent faktisk kan have ondt?
Hun har mod på lange gåture og kan en imellem gå op til 2 sal, andre gange er hun for træt og vil bæres. Hun kan kravle op i sofaen men ikke noget der er højere (når man er 77 cm er det måske meget højt;) men som 2 årig burde man måske kunne komme lidt længere op?
Ved godt du ikke er læge, synes bare selv, at jeg hører om flere børn der døjer med op til flere af disse ting jeg har opremset samtidigt og tænker på om du som læser så mange breve fra forældre har hørt eller lagt mærke til en sammenhæng?
Det interessere mig, især fordi jeg synes der er meget prestige i hvad børn kan og at grænsen for hvornår man er "normal" og skal kunne forskellige ting efterhånden er meget snæver. Jeg har i hvert fald været ked af, at have en pige på næsten 2 år der ikke kunne rejse sig selv op og har virkelig gjort hvad jeg kunne for at hjælpe hende til at få styrke nok. Alligevel gjorde hun det først da hun selv var klar, som så meget andet:)
Hvad tænker du?