Svar: Ben i gips

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede forældre

Når børn brækker benet eller armen og får gips på, så vil de naturligt opleve dette som ubehageligt. Det vil være forbundet med smerte i starten og når benet eller armen er behandlet, så vil barnet naturligt føle det meget tungt. Jeres datter har oplevet sit gipsben tungt og svært at løfte og bevæge.

Ud over den tunge fornemmelse, vil barnet ofte have lidt lette smerter eller ømhed og ofte også opleve benet uroligt, det har hun naturligt ikke kunne forklare jer, fordi hun ikke er så gammel, men det har været en meget mærkelig og helt ny og anderledes fornemmelse for hende.

Det går dog normalt ikke ret lang tid, så vil barnet som regel hurtigt begynde at bruge sit ben (eller armen, hvis det er den der er brækket) og det er kun godt. Når benet eller armen bevæges, så øges blodcirkulationen og dermed helingen af
bruddet.

Børns knogler er hurtige til at hele og skal ikke være i gips så længe – derfor bliver de led, som er inde i gipsen, heller ikke så stive som hos voksne. Børn bekymrer sig heller ikke på samme måde som vi voksne og de bruger normalt hurtigt deres arm eller ben igen, når gibsen kommer af.

Det er igen en ...

Annonce

... helt ny fornemmelse, pludselig ikke at have gips på og det tager tid at vende sig til. Lige efter at gibsen er taget af, vil led og muskler føles stive, og det vil derfor tage nogle uger, før barnet kan bevæge benet som før bruddet. Det er normalt at f.eks. knæled og ankelled kan virke ømme, når gibsen er kommet af - det kan gøre lidt ondt, både når barnet bruger benet, men også bagefter og det er naturligvis en balance at lade hende bruge benet, men ikke overanstrenge det.

Hun vil ofte have svært ved at bruge benet helt som før, i starten. Simpelthen fordi hun har lært sig at gøre brug at nogle nye bevægelser, mens gipsen var på. Derfor er I nødt til at give jeres datter lidt tid. Det lyder som om at hun har en fin og naturlig måde at komme igang på igen - hun er så småt begyndt at kravle og bruger stille og roligt sit ben mere og mere - det lyder som om at det nok skal komme.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun ikke begynder at bruge sit ben normalt igen inden for 1-2 uger, så skal I henvende jer til afdelingen, hvor hun er blevet opereret og tale med dem om, hvorvidt hun kan have behov for genoptræning af sit ben.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor