Brev:
Hvorfor kan min datter bare ikke sove!
15. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Hvorfor kan min datter bare ikke sove!
Hej Helen.
Tusind tak for sidste svar - det var meget brugbart.
Min mand er kommet endnu mere på banen, og ja, du havde ret omkring, at jeg selvfølgelig har været mere på vores datter, og min mand mere på vores søn - og det har måske været sådan længe, for det var jo bare blevet en vane.. :-)
Men min datter (Bliver 9 mdr d. 26/7) har stadig svært ved at falde i søvn igen, efter hun har været vågnet op, og før, som jeg skrev sidst, kunne en hånd være nok for hende - men nu godtager hun det ikke altid, og jeg vugger hende nu lidt, men synes alligevel ikke det hjælper, for hun vil hellere sove, men kan bare ikke finde ud af det, føler jeg..
Jeg tror jeg har behov for en enkelt metode vi bruger til hende, så det hver gang er det samme..
Jeg viser her de tre "måder" min datters søvnmønster er:
FX:
Sover klokken 20:00 (Ammes)
Vågner lidt kl. 22:30: Hånd eller ammes.
01:00: Sut eller hånd. (1-10 min ved hende)
04:30: Sut eller hånd (1-10 min ved hende)
06:30: Vågner og ammes - vi står op..
Dette er en rigtig god aften/nat for os - at vi skal give hende sut eller en hånd 1-2 gange om natten, gør os ingenting..
En anden aften/nat.. Sådan ca..
Sover: 20:00
20:30: Ammes igen
21:30: Vågen - kan ikke få hende videre i søvnen med hånd, vuggen, bryst eller andet.. Tager vi hende ned i vores seng, sover hun nogen gange med det samme, andre gange roder hun rundt..
Sover først igen: 00:00
Derefter sover hun resten af natten fint..
Dette er rigtig skidt, synes vi..
En tredje aften/nat:
Sover ca 20:00
Vågner 20:30: Ammes igen
Vågner 23:00 - Vågner lidt - tager 30-45 minutter før hun sover igen.. (Ammes
01:30: Hånd eller måske vug..
04:45: Hånd, måske lidt mælk.
06:30: Står op.
Dette er mere acceptabelt, men uhh, hvor vi dog glæder os til hun bare sover igennem - eller bare dog kan holde sig til ex Aften/nat 1......
Vi gør alt for hende - har snart prøvet hvad som helst..
Min mand og jeg skiftes nu til at gå ind til hende om aftenen/natten, men hun godtager stadig ikke far - og "kalder" på mig.. Meeeen, synes alligevel hun græder en anelse mindre end før ved ham :-)
Jeg putter stadig med amning..
Vi har dog ikke som du skrev sidst, flyttet hendes seng ned til os.. Det er sidste instans for os.. Det ville vi være kede af, men selvfølgelig, bliver det ikke bedre de næste par måneder, så gør vi selvfølgelig også det..
Vi sover ved siden af hende, i et andet rum, og kan hurtigere reagere på hende, for at få hende hurtigt videre i søvnen..
Min plan for dagen er stadig den samme som sidste gang..
Hun er så motorisk urolig om natten når hun vågner - ligger på alle 4, vil rejse sig op, roder fuldstændig rundt - hun kan på ingen måder for tiden finde ro, hvis hun vågner op om aftenen/natten..
Det har ekskaleret de sidste 14 dage...
Hun har fået en tand og en nr 2 er på vej..
Vi har prøvet med panodil - men ingen forskel..
Hvorfor kan min datter ikke finde ud af at sove - eller komme videre i søvnen med eller uden vores hjælp.. Jeg bruger dine, vores egne og "Sov igennem uden gråd" metoder, men det er gået i hårdknude det her....
Jeg starter arbejde d. 11/8 - og jeg vil helst ikke ligne en hængt kat hver dag :-(
Hun starter dagpleje d. 1/9 - far har hende alene i august - restbarsel...
Jeg trænger til en konkret måde/metode at få hende til at være bedre til at falde i søvn igen...
Hvis det kan lade sig gøre??
Hun græder ikke når jeg er ved hende, bare vågen og motorisk urolig.. Går jeg lidt ud, græder hun meget.. Nogen gange protest ander gange ulykkeligt.. Jeg lytter efter hvad gråd det er...
Skifter vi til far, græder hun, men lidt mindre end før..
Nu kan og vil jeg/vi bare ikke mere :-(
Vi har et fantastisk liv - to skønne og dejlige børn.. De små er så glade for hinanden, og vi føler vi har et harmonisk liv, hvor kærligheden til hinanden står frem for alt..
Men hendes søvnmønster er frygteligt, og jeg har ikke bestilt andet, siden hun var 3 mdr, at rende ind til hende aften og nat, og få hende til at sove igen :-(
Jeg har bare et eller andet sted behov for at vide et det er normalt, men frygter også lidt, at du skriver, at det ikke er det mere :-(
Hvad gør vi? :-(
Og beklager det mega lange brev - men kan snart ikke mere :-(
Tanker fra mig