Hvorfor kan min datter bare ikke sove!

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvorfor kan min datter bare ikke sove!

Hej Helen.

Tusind tak for sidste svar - det var meget brugbart.

Min mand er kommet endnu mere på banen, og ja, du havde ret omkring, at jeg selvfølgelig har været mere på vores datter, og min mand mere på vores søn - og det har måske været sådan længe, for det var jo bare blevet en vane.. :-)

Men min datter (Bliver 9 mdr d. 26/7) har stadig svært ved at falde i søvn igen, efter hun har været vågnet op, og før, som jeg skrev sidst, kunne en hånd være nok for hende - men nu godtager hun det ikke altid, og jeg vugger hende nu lidt, men synes alligevel ikke det hjælper, for hun vil hellere sove, men kan bare ikke finde ud af det, føler jeg..

Jeg tror jeg har behov for en enkelt metode vi bruger til hende, så det hver gang er det samme..

Jeg viser her de tre "måder" min datters søvnmønster er:
FX:

Sover klokken 20:00 (Ammes)
Vågner lidt kl. 22:30: Hånd eller ammes.
01:00: Sut eller hånd. (1-10 min ved hende)
04:30: Sut eller hånd (1-10 min ved hende)
06:30: Vågner og ammes - vi står op..

Dette er en rigtig god aften/nat for os - at vi skal give hende sut eller en hånd 1-2 gange om natten, gør os ingenting..

En anden aften/nat.. Sådan ca..

Sover: 20:00
20:30: Ammes igen
21:30: Vågen - kan ikke få hende videre i søvnen med hånd, vuggen, bryst eller andet.. Tager vi hende ned i vores seng, sover hun nogen gange med det samme, andre gange roder hun rundt..
Sover først igen: 00:00
Derefter sover hun resten af natten fint..

Dette er rigtig skidt, synes vi..

En tredje aften/nat:

Sover ca 20:00
Vågner 20:30: Ammes igen
Vågner 23:00 - Vågner lidt - tager 30-45 minutter før hun sover igen.. (Ammes
01:30: Hånd eller måske vug..
04:45: Hånd, måske lidt mælk.
06:30: Står op.

Dette er mere acceptabelt, men uhh, hvor vi dog glæder os til hun bare sover igennem - eller bare dog kan holde sig til ex Aften/nat 1......

Vi gør alt for hende - har snart prøvet hvad som helst..
Min mand og jeg skiftes nu til at gå ind til hende om aftenen/natten, men hun godtager stadig ikke far - og "kalder" på mig.. Meeeen, synes alligevel hun græder en anelse mindre end før ved ham ...

Annonce

... :-)

Jeg putter stadig med amning..
Vi har dog ikke som du skrev sidst, flyttet hendes seng ned til os.. Det er sidste instans for os.. Det ville vi være kede af, men selvfølgelig, bliver det ikke bedre de næste par måneder, så gør vi selvfølgelig også det..
Vi sover ved siden af hende, i et andet rum, og kan hurtigere reagere på hende, for at få hende hurtigt videre i søvnen..

Min plan for dagen er stadig den samme som sidste gang..

Hun er så motorisk urolig om natten når hun vågner - ligger på alle 4, vil rejse sig op, roder fuldstændig rundt - hun kan på ingen måder for tiden finde ro, hvis hun vågner op om aftenen/natten..
Det har ekskaleret de sidste 14 dage...
Hun har fået en tand og en nr 2 er på vej..
Vi har prøvet med panodil - men ingen forskel..

Hvorfor kan min datter ikke finde ud af at sove - eller komme videre i søvnen med eller uden vores hjælp.. Jeg bruger dine, vores egne og "Sov igennem uden gråd" metoder, men det er gået i hårdknude det her....

Jeg starter arbejde d. 11/8 - og jeg vil helst ikke ligne en hængt kat hver dag :-(
Hun starter dagpleje d. 1/9 - far har hende alene i august - restbarsel...

Jeg trænger til en konkret måde/metode at få hende til at være bedre til at falde i søvn igen...
Hvis det kan lade sig gøre??
Hun græder ikke når jeg er ved hende, bare vågen og motorisk urolig.. Går jeg lidt ud, græder hun meget.. Nogen gange protest ander gange ulykkeligt.. Jeg lytter efter hvad gråd det er...

Skifter vi til far, græder hun, men lidt mindre end før..

Nu kan og vil jeg/vi bare ikke mere :-(
Vi har et fantastisk liv - to skønne og dejlige børn.. De små er så glade for hinanden, og vi føler vi har et harmonisk liv, hvor kærligheden til hinanden står frem for alt..
Men hendes søvnmønster er frygteligt, og jeg har ikke bestilt andet, siden hun var 3 mdr, at rende ind til hende aften og nat, og få hende til at sove igen :-(

Jeg har bare et eller andet sted behov for at vide et det er normalt, men frygter også lidt, at du skriver, at det ikke er det mere :-(

Hvad gør vi? :-(

Og beklager det mega lange brev - men kan snart ikke mere :-(

Tanker fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S