Svar: Savler meget - både med og uden sut

14. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Vibeke

Nogle børn savler meget, især i de første år. Efter 2 års alderen plejer det ofte at mindskes. Da din datter nu er 2½ år gammel, så er det relevant at tænke på, om det mon skyldes at hun trækker vejret mere gennem munden i stedet for gennem næsten - og hvorfor hun så gør det ...

Her er en hyppig årsag faktisk hævede polypper. Ud over at barnet savler meget, så ser man ofte også at de snorker, når de sover og at de nogle gange sover meget forstyrret, netop fordi de også i søvne trækker vejret gennem munden.

Børn kan også savle hvis de har ondt i halsen, fordi det at synke spyttet gør ondt og derfor lader de det løbe ud af munden i stedet.

Jeg synes derfor du skal bestille en tid ...

Annonce

... hos en øre-næse-hals-læge og få tjekket om årsagen hos jer kan være problemer i næse og svælg. Det kan meget vel være en årsag hos jer. Du kan bestille tid direkte uden henvisning fra egen læge.

Vær opmærksom på at brug af sut kan gøre at barnet savler mere. Det kan derfor være en god idé kun at give hende sut, når hun skal sove og ikke lade hende have den i løbet af dagen. Selvom hun ikke har påvirket tandstilling eller påvirket tale, så kan det altså godt give problemer at hun har sutten i munden - f.eks. ved at hun savler for meget og ikke får trukket vejret godt nok gennem næsen, men i stedet vender sig til at gå rundt med lidt åben mund ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder