Svar: Savler meget - både med og uden sut
14. juli 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Vibeke
Nogle børn savler meget, især i de første år. Efter 2 års alderen plejer det ofte at mindskes. Da din datter nu er 2½ år gammel, så er det relevant at tænke på, om det mon skyldes at hun trækker vejret mere gennem munden i stedet for gennem næsten - og hvorfor hun så gør det ...
Her er en hyppig årsag faktisk hævede polypper. Ud over at barnet savler meget, så ser man ofte også at de snorker, når de sover og at de nogle gange sover meget forstyrret, netop fordi de også i søvne trækker vejret gennem munden.
Børn kan også savle hvis de har ondt i halsen, fordi det at synke spyttet gør ondt og derfor lader de det løbe ud af munden i stedet.
Jeg synes derfor du skal bestille en tid hos en øre-næse-hals-læge og få tjekket om årsagen hos jer kan være problemer i næse og svælg. Det kan meget vel være en årsag hos jer. Du kan bestille tid direkte uden henvisning fra egen læge.
Vær opmærksom på at brug af sut kan gøre at barnet savler mere. Det kan derfor være en god idé kun at give hende sut, når hun skal sove og ikke lade hende have den i løbet af dagen. Selvom hun ikke har påvirket tandstilling eller påvirket tale, så kan det altså godt give problemer at hun har sutten i munden - f.eks. ved at hun savler for meget og ikke får trukket vejret godt nok gennem næsen, men i stedet vender sig til at gå rundt med lidt åben mund ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske