Brev:
Savler meget - både med og uden sut
14. juli 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Savler meget - både med og uden sut
Kære Helen
Vores dejlige datter på snart 3 år bruger stadig sut - primært i forbindelse med søvn, men også lidt i løbet af dagen - dog ikke i dagplejen.
Det generer mig ikke synderligt at hun har dette behov, da jeg ikke har indtryk af at det påvirker hendes tale eller hendes tandstilling. Desuden kommer der store forandringer i hendes liv i nærmeste fremtid, da hun begynder i børnehave til oktober og skal være storesøster til december. Så jeg vil ikke tage sutten fra hende før hun er "klar".
Problemet er imidlertid, at hun i løbet af de seneste måneder er begyndt at savle en del igen - det var hun ellers holdt helt op med efter alle tænder var kommet. Det bekymrer mig lidt at hun både svler når hun bruger sutte og når hun ikke bruger sutten.
Vi har her i sommerferien talt lidt med hende om det - og hun kan godt styre det lidt. Men det jeg spekulerer på er om der kan være andre - fysiske grunde til savleriet?
Vores dagplejemor spurgte for nylig om vores datter har/har haft polypper - dette er hun aldrig blevet undersøgt for - men kan dette spille ind på savleri? Jeg skal måske også nævne at vi havde store problemer med amningen - ved ikke om dette er relevant.
Mange hilsener og tak for altid gode svar
Vibeke