Svar: Min søn kaster op
4. juli 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
Man taler om reflux, når maveindholdet ikke forbliver i maven, men glider op gennem spiserøret og op i munden. Der findes mange årsager til reflux og mavemundsforsnævring kan være en årsag. Har barnet mavemundsforsnævring, vil maden dog ikke komme videre i systemet og blive optaget og barnet vil derfor mistrives. Hvis barnet ikke mistrives vil man altid se det an.
Hos små børn er reflux almindeligt.
Hvis barnet i 1 års alderen fortsat har reflux vil man gå ind og udrede, for at finde årsagen og derefter behandle. Her taler man om gastroesophagal reflux, hvor barnet ud over at have reflux (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt.
I denne situaion vil man behandle med forskellig medicinsk behandling, så som syrereducerende midler og medicin som fremmer mave-tarm-funktionen.
Som du beskriver din søn, så lyder han til at trives og din sundhedsplejerske og læge er inde i billedet. Mit umiddelbare bud er derfor at man fortsat vil se det an. Hvis det så fortsætter, når han bliver ældre eller hvis han begynder at mistrives, så vil det være nødvendigt med nærmere udredning, men lige p.t. vil du skulle acceptere at han kaster op en imellem.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske