Svar: Børneeksem og mad
28. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Marita
Det er meget vigtigt at du finder ud af om din datter har mælkeallergi, altså allergi overfor mælkeproteiner eller om hun har laktoseintolerans dvs amnglende evne til at fordøje mælkesukker.
Har din datter mælkeallergi, vil det kræve en 'strængere diæt', hvor hun, hvis hun har laktoseintolerance vil kunne tåle en lille smule mælk, eller mælkeprodukter, hvilket vil give en større variation i den daglige mad og større chance for at få nok kalcium.
Ved at få lavet en priktest eller ved at få taget en blodprøve kan I finde ud af, hvilken type allergi din datter har. Måske har hun slet ikke fødevare allergi, men reagerer på andre ting i hendes omgivelser og så er det jo synd at sætte hende på diæt.
Nestlé laver en grød 'Sinlac specialgrød' som er fri for komælksprotein og laktose. Den kan gives fra 4 mdr, så hvis du giver denne burde du være uden problemer. Ellers må det anbefales at du laver grøden selv og laver den på Nutramigen.
En almindelig grød lavet på komælk vil ikke være hensigtsmæssig, men igen... hvis hun aldrig har fået testet overfølsomhed, så burde hun jo ernæres som andre børn for ikke at komme på uhensigtsmæssig diæt.
Du må altså læse på indholdsdeklarationer og indeholder produkterne mælk eller mælkeprotein og din datter ikke kan tåle dette, så er de udelukket.
Umiddelbart kan jeg se at der skulle være problemer med frugtmos.
Du kan læse mere på hjemmesiderne:
www.foedevareallergi.dk
www.maelkeallergi.d k
www.altomkost.dk
På sidstnævnte side kan du også bestille pjecen 'Mælkeallergi, børn og mad'.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske