Svar: Børneeksem og mad

28. juni 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marita

Det er meget vigtigt at du finder ud af om din datter har mælkeallergi, altså allergi overfor mælkeproteiner eller om hun har laktoseintolerans dvs amnglende evne til at fordøje mælkesukker.

Har din datter mælkeallergi, vil det kræve en 'strængere diæt', hvor hun, hvis hun har laktoseintolerance vil kunne tåle en lille smule mælk, eller mælkeprodukter, hvilket vil give en større variation i den daglige mad og større chance for at få nok kalcium.

Ved at få lavet en priktest eller ved at få taget en blodprøve kan I finde ud af, hvilken type allergi din datter har. Måske har hun slet ikke fødevare allergi, men reagerer på andre ting i hendes omgivelser og så er det jo synd at sætte hende på diæt.

Nestlé laver en grød 'Sinlac specialgrød' som er fri for komælksprotein og ...

Annonce

... laktose. Den kan gives fra 4 mdr, så hvis du giver denne burde du være uden problemer. Ellers må det anbefales at du laver grøden selv og laver den på Nutramigen.

En almindelig grød lavet på komælk vil ikke være hensigtsmæssig, men igen... hvis hun aldrig har fået testet overfølsomhed, så burde hun jo ernæres som andre børn for ikke at komme på uhensigtsmæssig diæt.

Du må altså læse på indholdsdeklarationer og indeholder produkterne mælk eller mælkeprotein og din datter ikke kan tåle dette, så er de udelukket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Umiddelbart kan jeg se at der skulle være problemer med frugtmos.

Du kan læse mere på hjemmesiderne:
www.foedevareallergi.dk
www.maelkeallergi.d k
www.altomkost.dk

På sidstnævnte side kan du også bestille pjecen 'Mælkeallergi, børn og mad'.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder