Svar: Opkast - 6 mdr.

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mia

Forhåbentlig går det allerede bedre med Benjamin, nu hvor jeg svarer dig i dag ... :)

Du har naturligvis en pointe omkring, hvorvidt han måske får for meget mad. Jeg er ikke helt klar over hvor godt igang med skemaden Benjamin er. Hvis han spiser rigtig godt hele dagen igennem og umiddelbart der ingen problemer har med at holde mad og mælk i sig, så bliver han måske lidt for fyldt om aftenen og kaster op af den grund ... Men det kan også handle om at han netop ikke får særlig meget mad dagen igennem og at du giver ham ekstra om aftenen ude fra devisen at han "så sover bedre om natten" og det kan godt give bagslag. Det er derfor jeg normalt anbefaler at man starter med skemad om dagen før man introducerer det om aftenen.

Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen og følger du den og spiser din dreng ikke voldsomt store ...

Annonce

... mængder, men spiser 3/4-1 dl. grød eller mos, får vand af kop og derefter ammes, så burde årsagen ikke findes i 'overspisning'. Så er spørgsmålet nok snarere om han har fået en maveinfektion eller er begyndende forkølet og derfor har noget slim i svælget som generer ham og giver ham kvalme og opkastninger ...

Giv ham evt. kogt vand i en periode, i stedet for vand fra hanen, og giv ham også en lille smule tykmælk eller A38 med lidt fint revne æbler, evt. lidt fortyndet æblejuice i en lille kop. Det er ikke noget han skal have dagligt, men hvis han har maveproblemer og har tynd mave og kaster op, så kan det være med til at stabilisere lidt. Hipp laver æblesaft beregnet til børn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og ellers må du få ham tjekket hos læge - virker han på nogen måde sløv, får feber eller andet, så skal han altid ses af lægen.

Rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt