Svar: Pox virus
25. juni 2004
Alder:
11 år
Kære Anne-Mette
Jeg er næsten sikker på at det hudlægen har talt om og de knopper din datter har haft er det der hedder Molluskler eller vandvorter. Det er en godartet lidelse, som kan komme i alle aldre, men ofte hos børn.
Vandvorter eller molluskler (Molluscum contagiosum) skyldes netop Pox-virus som du spørger til. Det smitter ved direkte eller indirekte kontakt. Det kan f.eks. smitte ved brug af samme håndklæde. Der går mellem 2-8 uger fra man er smittet til vandvorterne viser sig.
Vandvorterne er små lyserøde, perlelignende knopper. De er 1-5 millimeter store og sidder på huden i ansigtet, på kroppen, armene og/eller benene.
Ofte vil vandvorterne forsvinde af sig selv i løbet af nogle måneder, men nogle gange vil man skrabe eller fryse dem væk, eller pensle dem med et vortemiddel.
Det er rigtigt at det smitter og derfor er det vigtigt at vaske hænder, når man har rørt ved vorterne. Din datter skal også undgå at kradse hul og røre ved vorterne, da hun ellers kan smitte sig selv. Derudover bør hun bruge sit eget håndklæde.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske