Spisesituation et mareridt

25. juni 2004

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Spisesituation et mareridt

Hejsa

Jeg er så heldig, at være mor til den skønneste pige på 15 1/2 måned. Hun er meget temperamentsfuld (som jeg selv), med en stærk vilje, men meget glad, tryg og harmonisk både hjemme og i vuggestuen. Der er bare det, at spisesituationen har udviklet sig til noget nær et mareridt her hjemme - når vi er ude sammen eller i vuggetuen, er der ingen problemer.

Hun har en god appetit, og spiser stort set alt hun bliver budt, men den sidste måned er hun begyndt at siddde og slå med skeen i tallerkenen, så maden sprøjter til alle sider, kaste det ud på bordet og ned på gulvet både med ske og hænder, kaste skeen på gulvet, rejse sig i trip-trapstolen og vil klatre op på bordet osv., irettesættelser overhører hun nærmest totalt eller begynder at græde og banke endnu mere med skeen.

Jeg har forsøgt, at tage maden og bede hende forlade bordet, og så er der ikke mere mad til det måltid - det bliver hun selvfølgelig meget vred over og ked af, hvorfor jeg selvfølgelig trøster hende, siger, jeg er klar over hun vred, at det er OK osv, men der er ikke mere mad nu, når hun ikke vil spise pænt - som jeg ...

Annonce

... ved, hun kan.

Det bevirker så, at næste måltid forløber rimeligt, men så er den gal igen - og jeg kan da ikke gøre ovenstående til alle måltider - eller kan jeg?

Hun får utrolig meget opmærksomhed fra mig, og jeg bruger al min fritid sammen med hende, så jeg tror ikke, det er det, det drejer sig om, samtidig er jeg meget bevidst om, hvad jeg siger nej til, da jeg også gerne ser hun udvikler en vis selvtændighed og følelse af frihed - men jeg er også meget konsekvent. I mange andre situationer forstår hun udmærket, hvad nej eller hold op med det, betyder.

Hun kan blive så gal, hvis hun ikke får lov at bestemme, men accepterer, og kan sagtens stå og pege på eks. fjernbetjeningen eller hundens madskål og ryste på hovedet, hun ved, hun ikke må røre. Men i spisesituationen, er hun fuldstændig immun overfor, hvad der bliver sagt.

Hvad kan vi gøre - jeg er virkelig ked af det, det påvirker også min appetit, den forsvinder nærmest - også fordi jeg både bliver vred og ked af det. Jeg ved jo rent faktisk, hvor pænt hun har kunnet sidde og spise både med og uden ske eller gaffel.

Mange hilsner BJH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far