Brev:
Spisesituation et mareridt
25. juni 2004
Alder:
15 mdr.
Spisesituation et mareridt
Hejsa
Jeg er så heldig, at være mor til den skønneste pige på 15 1/2 måned. Hun er meget temperamentsfuld (som jeg selv), med en stærk vilje, men meget glad, tryg og harmonisk både hjemme og i vuggestuen. Der er bare det, at spisesituationen har udviklet sig til noget nær et mareridt her hjemme - når vi er ude sammen eller i vuggetuen, er der ingen problemer.
Hun har en god appetit, og spiser stort set alt hun bliver budt, men den sidste måned er hun begyndt at siddde og slå med skeen i tallerkenen, så maden sprøjter til alle sider, kaste det ud på bordet og ned på gulvet både med ske og hænder, kaste skeen på gulvet, rejse sig i trip-trapstolen og vil klatre op på bordet osv., irettesættelser overhører hun nærmest totalt eller begynder at græde og banke endnu mere med skeen.
Jeg har forsøgt, at tage maden og bede hende forlade bordet, og så er der ikke mere mad til det måltid - det bliver hun selvfølgelig meget vred over og ked af, hvorfor jeg selvfølgelig trøster hende, siger, jeg er klar over hun vred, at det er OK osv, men der er ikke mere mad nu, når hun ikke vil spise pænt - som jeg ved, hun kan.
Det bevirker så, at næste måltid forløber rimeligt, men så er den gal igen - og jeg kan da ikke gøre ovenstående til alle måltider - eller kan jeg?
Hun får utrolig meget opmærksomhed fra mig, og jeg bruger al min fritid sammen med hende, så jeg tror ikke, det er det, det drejer sig om, samtidig er jeg meget bevidst om, hvad jeg siger nej til, da jeg også gerne ser hun udvikler en vis selvtændighed og følelse af frihed - men jeg er også meget konsekvent. I mange andre situationer forstår hun udmærket, hvad nej eller hold op med det, betyder.
Hun kan blive så gal, hvis hun ikke får lov at bestemme, men accepterer, og kan sagtens stå og pege på eks. fjernbetjeningen eller hundens madskål og ryste på hovedet, hun ved, hun ikke må røre. Men i spisesituationen, er hun fuldstændig immun overfor, hvad der bliver sagt.
Hvad kan vi gøre - jeg er virkelig ked af det, det påvirker også min appetit, den forsvinder nærmest - også fordi jeg både bliver vred og ked af det. Jeg ved jo rent faktisk, hvor pænt hun har kunnet sidde og spise både med og uden ske eller gaffel.
Mange hilsner BJH