Svar: Hoste hoste og atter hoste

16. maj 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Stine

Når børn under 3 år bliver forkølede og får kortvarige astmasymptomer, så kalder man det for astmatisk bronkitis. Når det samme sker hos børn, der er ældre end 3 år, så taler man om astma.

Der kan godt være en sammenhæng mellem allergi og astmatisk bronkitis og ofte vil perioderne med astmatisk bronkitis være hyppige og langvarige, hvis der også er allergi inde over. Derfor er det helt fornuftigt at du medtænker om jeres drengs luftveje generes fordi I f.eks. har kat ...

Symptomer på astma er en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret, derudover vil barnet hoste ofte - også meget om natten og barnet vil generelt have en lidt besværet vejrtrækning. Det lyder lidt som en kaffemaskine der afkalker.

Barnet vil ofte også hurtigt få mange forkølelser og det udvikler sig ofte til hyppige lungebetændelser. Børn med astma vil også ofte være lidt mere stille, simpelthen fordi de ikke har energi til at løbe rundt som andre, de har ikke luft til samme energiniveau - det kan dog være rigtig svært at vurdere hos et barn der kun er knap 1 år gammelt. Samtidig svinger symptomerne meget, i perioder har barnet det rigtig godt og i andre perioder har barnet det svært.

Der kan være mange ting, som irriterer jeres drengs luftveje og hvis han generelt har lidt følsomme luftveje er det vigtigt at du er opmærksom på f.eks. tobaksrøg eller blomsterstøv - f.eks. liljer kan være meget generende for ham. Nogle børn reagerer også hvis man tænder mange stearinlys. Det samme gælder brug af pejs, brændeovne osv. Det kan genere hans luftveje og gøre hans vejrtrækning mere besværlig og gøre at han hoster mere.

Også kold og fugtig luft er et problem. Det er hårdt for hans luftveje at skulle trække kold og fugtig luft ned i lungerne, varme det op og sende det ud i kroppen. Hans kredsløb vil naturligt have svært ved at klare dette og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen også at børn med astmatisk bronkitis ikke sover ude i koldt, tåget vejr. Så hvis det regner, hvilket det jo godt kan gøre i øjeblikket, ...

Annonce

... så kan det altså være en fordel at lade ham sove ide ...

Du skal også være opmærksom på parfume og det vil her være rigtig godt at du vasker alt tøj i Neutral, Änglamark og lignende produkter, som er fri for parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.

Rengøring er rigtig vigtigt, da støv også påvirker hans luftveje og det er vigtigt også at forebygge f.eks. husstøvmideallergi.

Sundhedstyrelsens anbefalinger lyder:

- Luft godt ud 2-3 gange dagligt

- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op

- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum

- Vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt

- Gør almindeligt grundigt rent

Brug også miljøvenlige rengøringsmidler, køb produkter som er svane eller blomstermærkede.

Og så er det rigtig vigtigt at han så vidt muligt ikke udsættes for infektioner. Det er naturligvis svært, når han er i dagpleje og heldigvis går vi jo den gode årstid i møde, så antallet af snotnæser burde være mindre nu.

Man kan godt have astma uden at have allergi, men hvis der er allergi inde over, så er det vigtigt at vide, hvad det er man skal undgå, da disse ting kan forværre ens astmasymptomer.

Derfor er det helt relevant at I taler med lægen, når I nu skal til undersøgelse, om hvorvidt man må mistænke at han kan have noget allergi, om han f.eks. ikke tåler kat ... Man kan godt undersøge ham og lave en priktest med den alder han har, det er ikke noget problem. Den kan sagtens give udslag. Man kan tage en test igen om ½ år og sammenligne, se om der er sket ændringer - jo ældre han er, jo mere sikker vil en priktest også ofte være ...

Der er bestemt en arvelig faktor, så når du selv har problemer med både støv og kat, så vil din dreng naturligt være arveligt disponeret - så måske skulle I overveje at udskifte kattene med en type dyr, som I begge kan tåle ...

Håber I finder ud af hvorfor han hoster så meget og at du hermed er hjulpet videre, rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.