Svar: Hoste hoste og atter hoste
16. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Stine
Når børn under 3 år bliver forkølede og får kortvarige astmasymptomer, så kalder man det for astmatisk bronkitis. Når det samme sker hos børn, der er ældre end 3 år, så taler man om astma.
Der kan godt være en sammenhæng mellem allergi og astmatisk bronkitis og ofte vil perioderne med astmatisk bronkitis være hyppige og langvarige, hvis der også er allergi inde over. Derfor er det helt fornuftigt at du medtænker om jeres drengs luftveje generes fordi I f.eks. har kat ...
Symptomer på astma er en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret, derudover vil barnet hoste ofte - også meget om natten og barnet vil generelt have en lidt besværet vejrtrækning. Det lyder lidt som en kaffemaskine der afkalker.
Barnet vil ofte også hurtigt få mange forkølelser og det udvikler sig ofte til hyppige lungebetændelser. Børn med astma vil også ofte være lidt mere stille, simpelthen fordi de ikke har energi til at løbe rundt som andre, de har ikke luft til samme energiniveau - det kan dog være rigtig svært at vurdere hos et barn der kun er knap 1 år gammelt. Samtidig svinger symptomerne meget, i perioder har barnet det rigtig godt og i andre perioder har barnet det svært.
Der kan være mange ting, som irriterer jeres drengs luftveje og hvis han generelt har lidt følsomme luftveje er det vigtigt at du er opmærksom på f.eks. tobaksrøg eller blomsterstøv - f.eks. liljer kan være meget generende for ham. Nogle børn reagerer også hvis man tænder mange stearinlys. Det samme gælder brug af pejs, brændeovne osv. Det kan genere hans luftveje og gøre hans vejrtrækning mere besværlig og gøre at han hoster mere.
Også kold og fugtig luft er et problem. Det er hårdt for hans luftveje at skulle trække kold og fugtig luft ned i lungerne, varme det op og sende det ud i kroppen. Hans kredsløb vil naturligt have svært ved at klare dette og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen også at børn med astmatisk bronkitis ikke sover ude i koldt, tåget vejr. Så hvis det regner, hvilket det jo godt kan gøre i øjeblikket, så kan det altså være en fordel at lade ham sove ide ...
Du skal også være opmærksom på parfume og det vil her være rigtig godt at du vasker alt tøj i Neutral, Änglamark og lignende produkter, som er fri for parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.
Rengøring er rigtig vigtigt, da støv også påvirker hans luftveje og det er vigtigt også at forebygge f.eks. husstøvmideallergi.
Sundhedstyrelsens anbefalinger lyder:
- Luft godt ud 2-3 gange dagligt
- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op
- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum
- Vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader
- Vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt
- Gør almindeligt grundigt rent
Brug også miljøvenlige rengøringsmidler, køb produkter som er svane eller blomstermærkede.
Og så er det rigtig vigtigt at han så vidt muligt ikke udsættes for infektioner. Det er naturligvis svært, når han er i dagpleje og heldigvis går vi jo den gode årstid i møde, så antallet af snotnæser burde være mindre nu.
Man kan godt have astma uden at have allergi, men hvis der er allergi inde over, så er det vigtigt at vide, hvad det er man skal undgå, da disse ting kan forværre ens astmasymptomer.
Derfor er det helt relevant at I taler med lægen, når I nu skal til undersøgelse, om hvorvidt man må mistænke at han kan have noget allergi, om han f.eks. ikke tåler kat ... Man kan godt undersøge ham og lave en priktest med den alder han har, det er ikke noget problem. Den kan sagtens give udslag. Man kan tage en test igen om ½ år og sammenligne, se om der er sket ændringer - jo ældre han er, jo mere sikker vil en priktest også ofte være ...
Der er bestemt en arvelig faktor, så når du selv har problemer med både støv og kat, så vil din dreng naturligt være arveligt disponeret - så måske skulle I overveje at udskifte kattene med en type dyr, som I begge kan tåle ...
Håber I finder ud af hvorfor han hoster så meget og at du hermed er hjulpet videre, rigtig god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske