Svar: Pasning af ørebarn

11. april 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære NM

Man kan få mellemørebetændelse som voksen, så der er desværre ingen garanti for at det aldrig kommer igen. Men de fleste børn vil have flest problemer med sygdomme og især luftvejssygdomme de første 2 år af deres liv. Efter 2 vintre med forkølelser, mellemørebetændelse, hoste, snot osv. så plejer det at blive bedre, men det tager altså tid.

Det er korrekt at dagpleje kan anbefales i forhold til vuggestue, når det drejer sig om infektion og smitterisiko, simpelthen af den grund, at jo flere børn der er sammen, jo større risiko for infektion og i dagplejen er gruppen ofte kun på 4 børn.

Derfor vil det også være naturligt mindre risikofyldt at blive passet hjemme af en privat dagpleje - men som du selv skriver, så er der jo ingen garanti, også ældre søskende slæber ting med hjem, som de klarer uden problemer, men som er svære for de mindste.

De fleste børn vil i 2 års alderen lege rollelege og der ...

Annonce

... have stor glæde af at være sammen med andre børn og der kan derfor være noget socialt fornuftigt i at barnet har daglige legemuligheder i den alder. Hvis man går i legestue, går på biblioteket, har søskende osv. så kan man naturligvis godt få sit behov for leg og socialt fællesskab stillet hjemme, selvom om man er 2 år, men når man bliver 3 og skal igang med børnehave, så er det tid til at komme ud. Børn har godt af i den alder at finde ud af netop at være sammen med andre børn og børnehaven forbereder barnet til skole på en rigtig god måde.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tilsidst vil jeg lige nævne at du skal være opmærksom på at hygiejne er en stor faktor med hensyn til infektioner. Det er vigtigt at vaske hænder hyppigt og altid i forbindelse med bleskift og næsepudsning - her skal vaskes hænder både på barnet og forældrene, hvis man vil nedsætte risikoen for smitte.

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne