Svar: Pasning af ørebarn
11. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære NM
Man kan få mellemørebetændelse som voksen, så der er desværre ingen garanti for at det aldrig kommer igen. Men de fleste børn vil have flest problemer med sygdomme og især luftvejssygdomme de første 2 år af deres liv. Efter 2 vintre med forkølelser, mellemørebetændelse, hoste, snot osv. så plejer det at blive bedre, men det tager altså tid.
Det er korrekt at dagpleje kan anbefales i forhold til vuggestue, når det drejer sig om infektion og smitterisiko, simpelthen af den grund, at jo flere børn der er sammen, jo større risiko for infektion og i dagplejen er gruppen ofte kun på 4 børn.
Derfor vil det også være naturligt mindre risikofyldt at blive passet hjemme af en privat dagpleje - men som du selv skriver, så er der jo ingen garanti, også ældre søskende slæber ting med hjem, som de klarer uden problemer, men som er svære for de mindste.
De fleste børn vil i 2 års alderen lege rollelege og der have stor glæde af at være sammen med andre børn og der kan derfor være noget socialt fornuftigt i at barnet har daglige legemuligheder i den alder. Hvis man går i legestue, går på biblioteket, har søskende osv. så kan man naturligvis godt få sit behov for leg og socialt fællesskab stillet hjemme, selvom om man er 2 år, men når man bliver 3 og skal igang med børnehave, så er det tid til at komme ud. Børn har godt af i den alder at finde ud af netop at være sammen med andre børn og børnehaven forbereder barnet til skole på en rigtig god måde.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du skal være opmærksom på at hygiejne er en stor faktor med hensyn til infektioner. Det er vigtigt at vaske hænder hyppigt og altid i forbindelse med bleskift og næsepudsning - her skal vaskes hænder både på barnet og forældrene, hvis man vil nedsætte risikoen for smitte.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske