Svar: Mellemørebetændelse og øjenbetændelse

7. april 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Augusts mor

Hvis August har haft, har eller atter får gentagende øreflåd så synes jeg han bør ses af en læge, - og det skal være en ørelæge. I behøver ikke henvisning til ørelæge, I kan bare ringe og bestille en tid. Øreflåd flere gange tyder på flere mellemørebetændelser og han er stadig ikke ret gammel, jeg synes ikke det er hysterisk at få ham tjekket :)

Der findes flere typer af mellemørebetændelse og hvis barnet har det man kalder for akut mellemørebetændelse, så vil barnet ofte få smerter og få feber. Trommehinden vil ofte springe spontant og væsken løbe ud, det er her man siger at "det flyder fra øret". Når væsken er kommet ud, så har barnet det straks meget bedre og smerterne forsvinder.

Børn kan også have problemer med væske i mellemøret. Det ses ofte når barnet gentagende gange er forkølet eller det kan f.eks. opstå i forbindelse med en akut mellemørebetændelse. Der dannes ekstra væske i mellemøret, fordi slimhinden i øret er irriteret, væsken kan ikke komme ud og på sigt kan det give barnet hørenedsættelse. en ørelæge vil kunne se og måle, om barnet har normalt hørelse eller problemer med væske i mellemøret.

Børn kan også få det man kalder for "røde ører". Det kommer ofte også i forbindelse med forkølelse og det skyldes at slimhinderne hæver så meget op at der ikke er passage fra næsen og op til øret som normalt, derved kommer et undertryk og øret bliver irriteret og rødt - lægen kan se rødmen på barnets trommehinde, når der kigges ind i øret med et oftalmoskop.

Der kan altså være flere ting, som påvirker jeres dreng, hans hørelse osv. - ikke bare nu, men også fremover og derfor er det udmærket at tjekke ham. Hellere tjekke en ekstra gang, det er min holdning :)

Med hensyn til øjenbetændelse, så findes der også forskellige former her. Rigtig øjenbetændelse, det der hedder conjunctivitis, er betændelse i øjets bindehinde, som sidder på det hvide i øjet og på indersiden af øjenlåget. Det svier, brænder, øjet løber i vand og der er lysskyhed. Det hvide i øjet er rødt og der samler sig puds i øjet. Det smitter rigtig meget, både ved berøring direkte, men også inddirekte via håndklæder, legetøj og lignende. Det kan også smitte via ...

Annonce

... luften når man f.eks. nyser.

Hos børn som er forkølede ses en mildere form af øjenbetændelse, her bliver øret lidt rødt, løber i vand og der kommer lidt gule klatter i øjenkrogen - mest lige når barnet vågner efter at have sovet. Slimhinderne i øjet er ofte hævet og det gør at tårekanalen tilstopper og øjet derfor let løber i vand. Det smitter ikke og børn må gerne komme i institution.

Så kan børn også få en anden mild form for øjenbetændelse, der skyldes en virus. Den smitter lidt, men ikke så meget som den voldsommere øjenbetændelse. Der er næsten ikke nogen symptomer, øjnene klør lidt, løber i vand og virker irriterede og børn må gerne komme i institution.

Man kan også få øjenbetændelse som skyldes smitte af mere farlige ting, som f.eks. herpes eller lignende - barnet kan f.eks. være smittet via fødselsvejen. Disse sværere former for øjenbetændelse er meget smitsomme og barnet skal tilses af lægen med det samme. Øjet vil være rødt, hævet, der vil være tydelig puds og almentilstanden kan være påvirket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Alle former for øjenbetændelse kræver at man renser øjnene godt - og uden at sprede smitten fra det ene øje til det andet. Du skal vaske dine hænder grundigt inden du renser din drengs øjne (og også bagefter) og så tager du en lille tot vand, fugter det med lunkent vand og renser fra øjenkrogen og ud. Vattet kasseres, der tages et nyt stykke og processen gentages igen og igen, indtil øjet er renset. Man må ikke bruge det samme vat igen og må ikke bruge samme vat til begge øjne.

Din dreng har sandsynligvis haft en øjenbetændelse som skyldes forkølelse - det lyder sandsynligt ud fra det du fortæller. Du skal stadig vaske hans øjne og generelt sørge for en god hygiejne med håndvask på jer begge f.eks. i forbindelse med bleskift og spisning, men ellers kan du ikke gøre så meget. Antibiotika virker ikke på denne type øjenbetændelse. Hvis han efter en uge ikke har det bedre og stadig har tegn på øjenbetændelse, så bør det vurderes af lægen. Virker han alment påvirket, så skal han altid ses af en læge - som sagt, altid hellere en gang for meget :)

Håber du kan bruge dette videre og er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder