Svar: Mellemørebetændelse og øjenbetændelse
7. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Augusts mor
Hvis August har haft, har eller atter får gentagende øreflåd så synes jeg han bør ses af en læge, - og det skal være en ørelæge. I behøver ikke henvisning til ørelæge, I kan bare ringe og bestille en tid. Øreflåd flere gange tyder på flere mellemørebetændelser og han er stadig ikke ret gammel, jeg synes ikke det er hysterisk at få ham tjekket :)
Der findes flere typer af mellemørebetændelse og hvis barnet har det man kalder for akut mellemørebetændelse, så vil barnet ofte få smerter og få feber. Trommehinden vil ofte springe spontant og væsken løbe ud, det er her man siger at "det flyder fra øret". Når væsken er kommet ud, så har barnet det straks meget bedre og smerterne forsvinder.
Børn kan også have problemer med væske i mellemøret. Det ses ofte når barnet gentagende gange er forkølet eller det kan f.eks. opstå i forbindelse med en akut mellemørebetændelse. Der dannes ekstra væske i mellemøret, fordi slimhinden i øret er irriteret, væsken kan ikke komme ud og på sigt kan det give barnet hørenedsættelse. en ørelæge vil kunne se og måle, om barnet har normalt hørelse eller problemer med væske i mellemøret.
Børn kan også få det man kalder for "røde ører". Det kommer ofte også i forbindelse med forkølelse og det skyldes at slimhinderne hæver så meget op at der ikke er passage fra næsen og op til øret som normalt, derved kommer et undertryk og øret bliver irriteret og rødt - lægen kan se rødmen på barnets trommehinde, når der kigges ind i øret med et oftalmoskop.
Der kan altså være flere ting, som påvirker jeres dreng, hans hørelse osv. - ikke bare nu, men også fremover og derfor er det udmærket at tjekke ham. Hellere tjekke en ekstra gang, det er min holdning :)
Med hensyn til øjenbetændelse, så findes der også forskellige former her. Rigtig øjenbetændelse, det der hedder conjunctivitis, er betændelse i øjets bindehinde, som sidder på det hvide i øjet og på indersiden af øjenlåget. Det svier, brænder, øjet løber i vand og der er lysskyhed. Det hvide i øjet er rødt og der samler sig puds i øjet. Det smitter rigtig meget, både ved berøring direkte, men også inddirekte via håndklæder, legetøj og lignende. Det kan også smitte via luften når man f.eks. nyser.
Hos børn som er forkølede ses en mildere form af øjenbetændelse, her bliver øret lidt rødt, løber i vand og der kommer lidt gule klatter i øjenkrogen - mest lige når barnet vågner efter at have sovet. Slimhinderne i øjet er ofte hævet og det gør at tårekanalen tilstopper og øjet derfor let løber i vand. Det smitter ikke og børn må gerne komme i institution.
Så kan børn også få en anden mild form for øjenbetændelse, der skyldes en virus. Den smitter lidt, men ikke så meget som den voldsommere øjenbetændelse. Der er næsten ikke nogen symptomer, øjnene klør lidt, løber i vand og virker irriterede og børn må gerne komme i institution.
Man kan også få øjenbetændelse som skyldes smitte af mere farlige ting, som f.eks. herpes eller lignende - barnet kan f.eks. være smittet via fødselsvejen. Disse sværere former for øjenbetændelse er meget smitsomme og barnet skal tilses af lægen med det samme. Øjet vil være rødt, hævet, der vil være tydelig puds og almentilstanden kan være påvirket.
Alle former for øjenbetændelse kræver at man renser øjnene godt - og uden at sprede smitten fra det ene øje til det andet. Du skal vaske dine hænder grundigt inden du renser din drengs øjne (og også bagefter) og så tager du en lille tot vand, fugter det med lunkent vand og renser fra øjenkrogen og ud. Vattet kasseres, der tages et nyt stykke og processen gentages igen og igen, indtil øjet er renset. Man må ikke bruge det samme vat igen og må ikke bruge samme vat til begge øjne.
Din dreng har sandsynligvis haft en øjenbetændelse som skyldes forkølelse - det lyder sandsynligt ud fra det du fortæller. Du skal stadig vaske hans øjne og generelt sørge for en god hygiejne med håndvask på jer begge f.eks. i forbindelse med bleskift og spisning, men ellers kan du ikke gøre så meget. Antibiotika virker ikke på denne type øjenbetændelse. Hvis han efter en uge ikke har det bedre og stadig har tegn på øjenbetændelse, så bør det vurderes af lægen. Virker han alment påvirket, så skal han altid ses af en læge - som sagt, altid hellere en gang for meget :)
Håber du kan bruge dette videre og er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske