Søvnbehov og tegner søgræs

7. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Søvnbehov og tegner søgræs

Kære Helen.

Så har jeg igen et par spm.
Generelt så går det så godt med vores unger, de er glade og velafbalancerede og hygger sig meget sammen. Det er en fornøjelse.

Vil spørge dig omkr. lillesøster på 25,5 mdr., som tilsyneladende ikke har så stort søvnbehov mere. Sover ellers fra ca. 19.30 til 07.
De sidste par uger har hun slet ikke kunnet sove ved. 19.30 tiden, når vi lægger dem. Kan ligge vågen 2 timer!!
Kan sagtens sove til middag, men lige så vel undvære luren!. Jeg tror hun hygger sig mere ved at blive lagt, frem for at hun egentlig er træt.

Jeg kunne godt tænke mig at vi prøver at skippe luren og måske holde lidt "siesta" i stedet, men dp-mor synes hun bør "sove" i mindst 1,5 time.

Hvad synes du? Er det ok for hendes alder at undvære luren? Jeg ser alle tegn på at hun er klar til det.

Så storebror, som virkelig er blevet robust, på en måde han slet ikke var tidligere. Stadig følsom/sensitiv i situationer/af natur, men en halt anden dreng end ham vi havde for 1 til 2 år siden! Han udvikler sig rigtig fint, synes jeg, har af lyst smidt bleen, og vi har kunnet mærke at han "vokser" enormt i sådanne situationer; smide sut, starte børnehave, smide ble. Taler meget, meget godt og er kvik og har humor, nysgerrig, observant og "fornuftig". Sådan er han..... Det er som om at ...

Annonce

... han tænker meget over alt muligt og føler en masse. På en positiv måde....
Han er ikke den der "vilde dreng", som tonser rundt og ikke sanser andet end sin egen leg/person.

Nå, men mit spm. går på hans tegninger. Han tegner gerne, men det er absolut "søgræs". Kan sagtens tegne hjul (traktorer) og kanter på papiret, men er slet ikke begyndt at tegne noget han synes ligner noget endnu. Havde faktisk en periode for nogle mdr. siden hvor han var helt vild med at tegne traktorer og andet, som han fortalt om hvad var. Jeg har provet at tegne personer med ham og det synes han er sjovt. Så tegner vi familien med rundt hoved, øjne, ører, arme osv. Meeeen det er nogle gange noget "sjusket noget".

Men teori er følgende: Han er simpelthed den type person, som ikke gør noget under pres og ikke før han er klar, dvs. før han ved at han kan! "Han øver sig ikke offentligt" eller har lidt præstationsangst eller perfektisnisme, hvis man kan sige det sådan. Det er typisk ham - presser/opfordrer man ham, bremser han. Så jeg tror faktisk at han kan tegne mere alderssvarende end han gør, han gør det bare ikke før han er klar til at vise os det!

Men jeg er alligevel interesseret i om du synes der er noget "alarmerende i at en dreng på knap 4 kun tegner søgræs.
Lang tekst til to spørgsmål.

Kærlig Hilsen
Sane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor