Brev:
Søvnbehov og tegner søgræs
7. april 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Søvnbehov og tegner søgræs
Kære Helen.
Så har jeg igen et par spm.
Generelt så går det så godt med vores unger, de er glade og velafbalancerede og hygger sig meget sammen. Det er en fornøjelse.
Vil spørge dig omkr. lillesøster på 25,5 mdr., som tilsyneladende ikke har så stort søvnbehov mere. Sover ellers fra ca. 19.30 til 07.
De sidste par uger har hun slet ikke kunnet sove ved. 19.30 tiden, når vi lægger dem. Kan ligge vågen 2 timer!!
Kan sagtens sove til middag, men lige så vel undvære luren!. Jeg tror hun hygger sig mere ved at blive lagt, frem for at hun egentlig er træt.
Jeg kunne godt tænke mig at vi prøver at skippe luren og måske holde lidt "siesta" i stedet, men dp-mor synes hun bør "sove" i mindst 1,5 time.
Hvad synes du? Er det ok for hendes alder at undvære luren? Jeg ser alle tegn på at hun er klar til det.
Så storebror, som virkelig er blevet robust, på en måde han slet ikke var tidligere. Stadig følsom/sensitiv i situationer/af natur, men en halt anden dreng end ham vi havde for 1 til 2 år siden! Han udvikler sig rigtig fint, synes jeg, har af lyst smidt bleen, og vi har kunnet mærke at han "vokser" enormt i sådanne situationer; smide sut, starte børnehave, smide ble. Taler meget, meget godt og er kvik og har humor, nysgerrig, observant og "fornuftig". Sådan er han..... Det er som om at han tænker meget over alt muligt og føler en masse. På en positiv måde....
Han er ikke den der "vilde dreng", som tonser rundt og ikke sanser andet end sin egen leg/person.
Nå, men mit spm. går på hans tegninger. Han tegner gerne, men det er absolut "søgræs". Kan sagtens tegne hjul (traktorer) og kanter på papiret, men er slet ikke begyndt at tegne noget han synes ligner noget endnu. Havde faktisk en periode for nogle mdr. siden hvor han var helt vild med at tegne traktorer og andet, som han fortalt om hvad var. Jeg har provet at tegne personer med ham og det synes han er sjovt. Så tegner vi familien med rundt hoved, øjne, ører, arme osv. Meeeen det er nogle gange noget "sjusket noget".
Men teori er følgende: Han er simpelthed den type person, som ikke gør noget under pres og ikke før han er klar, dvs. før han ved at han kan! "Han øver sig ikke offentligt" eller har lidt præstationsangst eller perfektisnisme, hvis man kan sige det sådan. Det er typisk ham - presser/opfordrer man ham, bremser han. Så jeg tror faktisk at han kan tegne mere alderssvarende end han gør, han gør det bare ikke før han er klar til at vise os det!
Men jeg er alligevel interesseret i om du synes der er noget "alarmerende i at en dreng på knap 4 kun tegner søgræs.
Lang tekst til to spørgsmål.
Kærlig Hilsen
Sane