Svar: Nervøs mave

28. marts 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor og far til to

Når børn har gentagende tynd og hyppig afføring, så er det generelt en god idé at se på barnets kost, altså vurdere, hvordan barnet spiser og hvordan sammensætningen af fødevarer er over døgnet.

Toddlers diarré er når børn får diarré fordi kosten er forkert sammensat. Det vil ofte skyldes for meget fiber, frugt, saft eller juice i kosten og også en kost, der er for fedtfattig kan give problemer. Det er derfor godt at I er opmærksomme på, hvordan jeres dreng spiser i løbet af dagen.

At der kan være en sammenhæng mellem manglende søvn og ubalance i maven, kan naturligvis ikke udelukkes, men det ville overraske mig meget, hvis det var eneste årsag. Stress kan naturligvis give nervøs mave, men igen skal flere faktorer normalt gøre sig gældende... Jeg får ikke indtryk af at jeres dreng er stresset eller på nogen måde i mistrivsel. I beskriver en dreng som umiddelbart er glad, virker til at have overskud til at møde verden, udvikle sig osv.

I kan naturligvis godt se om I kan gøre noget for at skabe bedre søvnvaner, give ham mere ro i dagligdagen osv. ...

Annonce

... for at se om det at han så får endnu mere overskud giver mindre urolig mave - men jeg har ikke indtryk af at I oplever ændringer, når I holder et par ugers ferie? Det lyder hos jer som om at det generelt er et problem og derfor mere kostrelateret.

En anden mulighed er naturligvis at han har en infektion, at han har problemer med at optage visse fødevarer, har en fødevareallergi eller lignende - men dette skal drøftes med jeres læge og kræver udredning. Man kunne f.eks. tage 3 på hinanden følgende afføringsprøver for at udelukke evt. infektion.

I kan også se om I ved at tilbyde ham mælkesyrebakterier, kan få stabiliseret hans mave. Der findes forskellige muligheder, men til børn kan f.eks. bifiform minidråber være en mulighed. Det gives dagligt over 10 dage og I vil derfor hurtigt se om det har effekt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sundhedsstyrelsen anbefaler at hvis symptomerne varer ved trods kostomlægning og hvis barnets trivsel påvirkes (hyppigst vægt – sjældent længde), så må barnet vurderes og udredes via egen læge.

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige