Svar: Nervøs mave
28. marts 2010
Alder:
15 mdr.
Kære mor og far til to
Når børn har gentagende tynd og hyppig afføring, så er det generelt en god idé at se på barnets kost, altså vurdere, hvordan barnet spiser og hvordan sammensætningen af fødevarer er over døgnet.
Toddlers diarré er når børn får diarré fordi kosten er forkert sammensat. Det vil ofte skyldes for meget fiber, frugt, saft eller juice i kosten og også en kost, der er for fedtfattig kan give problemer. Det er derfor godt at I er opmærksomme på, hvordan jeres dreng spiser i løbet af dagen.
At der kan være en sammenhæng mellem manglende søvn og ubalance i maven, kan naturligvis ikke udelukkes, men det ville overraske mig meget, hvis det var eneste årsag. Stress kan naturligvis give nervøs mave, men igen skal flere faktorer normalt gøre sig gældende... Jeg får ikke indtryk af at jeres dreng er stresset eller på nogen måde i mistrivsel. I beskriver en dreng som umiddelbart er glad, virker til at have overskud til at møde verden, udvikle sig osv.
I kan naturligvis godt se om I kan gøre noget for at skabe bedre søvnvaner, give ham mere ro i dagligdagen osv. for at se om det at han så får endnu mere overskud giver mindre urolig mave - men jeg har ikke indtryk af at I oplever ændringer, når I holder et par ugers ferie? Det lyder hos jer som om at det generelt er et problem og derfor mere kostrelateret.
En anden mulighed er naturligvis at han har en infektion, at han har problemer med at optage visse fødevarer, har en fødevareallergi eller lignende - men dette skal drøftes med jeres læge og kræver udredning. Man kunne f.eks. tage 3 på hinanden følgende afføringsprøver for at udelukke evt. infektion.
I kan også se om I ved at tilbyde ham mælkesyrebakterier, kan få stabiliseret hans mave. Der findes forskellige muligheder, men til børn kan f.eks. bifiform minidråber være en mulighed. Det gives dagligt over 10 dage og I vil derfor hurtigt se om det har effekt.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at hvis symptomerne varer ved trods kostomlægning og hvis barnets trivsel påvirkes (hyppigst vægt – sjældent længde), så må barnet vurderes og udredes via egen læge.
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske