Brev:
Mælk før putning, søvn mv.
28. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Mælk før putning, søvn mv.
Kære Helen.
Mange tak for dit tidligere svar. Det lettede faktisk, at du skrev, at jeg skulle skære ned for forventningerne (andres forventninger) og tage et skridt af gangen.
Den plan du sendte mig ligner også rigtig meget det vi gør, så det var rart, at få bekræftet at vi ikke er på helt galt spor. Én ting gør vi dog omvendt og jeg skal lige høre dig ad om det er noget vi skal lave om på.. Jeg ammer når han vågner og ligger ham i seng efter han har spist grød/mos. Er det noget med fordøjelsen at gøre, at det er bedst at bytte om på det?
Jeg har også tit givet ham lidt mælkeerstatning i en kop til maden istedet for vand. Jeg har nemlig ikke været så sikker på om han fik mælk nok i løbet af dagen. Er det dumt?
Jeg er ved at læse en bog der hedder "sov igennem uden gråd". Deri står der, at hvis man har børn der har svært ved at falde i søvn igen i deres seng, når de vågner om natten, så kan man en par gange om dagen ligge barnet i sengen og synge/lege/læse eller andet hyggelligt, så barnet ikke er utryg i sengen. Hvad mener du om det? Har jo før hørt, at man skal ikke bruge sengen som "legeplads" da barnet så vil forbinde sengen med et sted man skal være vågen. Men ved ikke om det gør noget hvis barnet kun ligger i sengen i kort tid af gangen.
Vi har ikke så store problemer med at få vores søn til at falde i søvn, men han vågner som nævnt i min tidligere mail bare meget ofte om natten og vil kun sove hvis han bliver tilbudt brystet.
Her de sidste par dagen har han holdt mig vågen i 3 timer i træk om natten. Han vågner med ca. 15-20 min. imellemrum og er ked. Så får han bryst og falder i søvn, men vågner så atter igen efter 15-20 min. Sådan har vi fortsat i 3 timer de sidste dage. Kan det være tænder eller tigerspring?
Ved godt der muligvis bare ikke er noget forklaring, men puuhhh... det er hårdt og en forklaring kan lige gøre at man bedre kan forstå hvorfor han lige pludselig opfører sig sådan.
Så en sidste ting.. jeg har nok givet vores søn den dårlige vane, at vi skal ud og gå tur før han falder i søvn i barnevogn om dagen. Det er sket, da vi har hund og hun er blvet luftet samtidig. Kan man på en skånsom måde afvænne ham fra det?
Det er egentlig ikke fordi det gør mig noget at gå tur, men vil jo også gerne undgå, at når han kommer dagpleje engang, at han bare får en "kold tyrker" og blir ked af det.
Ved godt det er et stykke ud i fremtiden, da det først er i august, men kan jo ligeså godt spørge når nu jeg er i gang :-)
Mange hilsner
Den spørgende mor