Mælk før putning, søvn mv.

28. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mælk før putning, søvn mv.

Kære Helen.

Mange tak for dit tidligere svar. Det lettede faktisk, at du skrev, at jeg skulle skære ned for forventningerne (andres forventninger) og tage et skridt af gangen.

Den plan du sendte mig ligner også rigtig meget det vi gør, så det var rart, at få bekræftet at vi ikke er på helt galt spor. Én ting gør vi dog omvendt og jeg skal lige høre dig ad om det er noget vi skal lave om på.. Jeg ammer når han vågner og ligger ham i seng efter han har spist grød/mos. Er det noget med fordøjelsen at gøre, at det er bedst at bytte om på det?

Jeg har også tit givet ham lidt mælkeerstatning i en kop til maden istedet for vand. Jeg har nemlig ikke været så sikker på om han fik mælk nok i løbet af dagen. Er det dumt?

Jeg er ved at læse en bog der hedder "sov igennem uden gråd". Deri står der, at hvis man har børn der har svært ved at falde i søvn igen i deres seng, når de vågner om natten, så kan man en par gange om dagen ligge barnet i sengen og synge/lege/læse eller andet hyggelligt, så barnet ikke er utryg i sengen. Hvad mener du om det? Har jo før hørt, at man skal ikke bruge sengen som "legeplads" da barnet så vil forbinde sengen med et sted man skal være vågen. Men ved ikke om det gør noget hvis barnet kun ligger i sengen i kort tid ...

Annonce

... af gangen.

Vi har ikke så store problemer med at få vores søn til at falde i søvn, men han vågner som nævnt i min tidligere mail bare meget ofte om natten og vil kun sove hvis han bliver tilbudt brystet.

Her de sidste par dagen har han holdt mig vågen i 3 timer i træk om natten. Han vågner med ca. 15-20 min. imellemrum og er ked. Så får han bryst og falder i søvn, men vågner så atter igen efter 15-20 min. Sådan har vi fortsat i 3 timer de sidste dage. Kan det være tænder eller tigerspring?
Ved godt der muligvis bare ikke er noget forklaring, men puuhhh... det er hårdt og en forklaring kan lige gøre at man bedre kan forstå hvorfor han lige pludselig opfører sig sådan.

Så en sidste ting.. jeg har nok givet vores søn den dårlige vane, at vi skal ud og gå tur før han falder i søvn i barnevogn om dagen. Det er sket, da vi har hund og hun er blvet luftet samtidig. Kan man på en skånsom måde afvænne ham fra det?

Det er egentlig ikke fordi det gør mig noget at gå tur, men vil jo også gerne undgå, at når han kommer dagpleje engang, at han bare får en "kold tyrker" og blir ked af det.
Ved godt det er et stykke ud i fremtiden, da det først er i august, men kan jo ligeså godt spørge når nu jeg er i gang :-)

Mange hilsner
Den spørgende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre