Brev:
Nervøs mave
28. marts 2010
Alder:
15 mdr.
Nervøs mave
Kære Helen
Vi skriver til dig af nysgerrighed.
Vi har en søn på 15 mdr der igennem en længere periode har haft diare. Diareen startede i forbindelse med at jeg startede arbejde efter en lang barsel med god tid til indkøring.
Vores søn trives og er glad på trods af diareen og spiser tilsvarende ekstra meget så vægtkurven har han også holdt. Jeg har været ved læge med ham fordi jeg synes det var bekymrende og var usikker på om han holdt sin vægt. Han sagde at det sandsynligvis ikke var nogen bakterie eller allergi der var årsagen men nok nærmere Toddlers diare.
Efter lidt undersøgelser kan jeg forstå at det er en diare der er tilstede over længere tid men årsagen ikke er kendt. Man har erfaringer med at tlbageholdenhed med visse madvarer kan mindske symptomer. Jeg kan bare ikke få det til at passe med at det skulle være madvarer der giver ham problemer for vi har forsøgt at skære ned på en ting af gangen (først groft brød, så mindre stærk mad og så citrusfrugter, sukker etc) men intet ændrede sig. Derimod synes jeg det har sammenhæng med manglende søvn.
Har du hørt om sådanne nervøse maver før?
Lidt baggrund: Vi har fået to børn kort tid efter hinanden. Vores søn er den yngste og har altid været nem bortset fra at han hyppigt har været vågen om natten op til flere timer. Det stoppede heldigvis kort tid efter han startede i institution. Han har dog været svær at læse for mange af pædagogerne og er således blevet lagt til at sove forholdsvis sent sammenlignet med det han plejer hjemme og har ikke sovet tilsvarende længere.
Han sover normalt kl 19-05.30 og så tager han en lur på 1 1/2-2 timer i institutionen (denne lur er længere hjemme). Han har kun taget en lur fra han var ca. 12 mdr. Jeg har egentlig hele tiden syntes det var lidt søvn men han er glad og tilfreds for det meste.
Mon du har erfaring med lignende historier ?
Med venlig hilsen
Mor og far til to