Svar: Mavepine

13. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Hjælpeløse mor

Jeg håber det går lidt bedre med din datter, nu hvor jeg svarer dig idag.

Det lyder som om at din datter har haft en eller anden form for virus, som har givet hende ondt i maven - den lyse afføring som de i vuggestuen har observeret bekræfter dette. Det er rigtig fint at du har fået din datter tjekket ved lægen og derved sikret dig at det ud fra et lægeligt synspunkt var okay at se tiden an :)

Når børn får mavepine som din datter, så kan man gøre lidt forskellige ting. Det kan være en idé at give hende kogt vand, f.eks. give hende lidt kamillete eller hvid te - det vil sige te som har et lavt indhold af koffein. Du kan komme lidt sukker i teen.

Det kan også være en god idé at give hende surmælksprodukter, f.eks. tykmælk, A38, cultura eller evt. give hende lidt drikke yoghurt. Netop acidophilus bakterierne som er i disse ...

Annonce

... produkter kan have god effekt på maven. Æbler som du river og kommer på surmælksproduktet kan være en rigtig god idé. Også æblejuice kan være udmærket at tilbyde hende lidt af.

Brød uden hele kerner er en god ide, giv hende også gerne ristet brød, evt. bare med lidt smør, hun behøver ikke særlig meget pålæg.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Havregrød er bedre end rå havregryn med sukker og kogte grøntsager vil f.eks. også være bedre end råkost. I det hele taget er det godt at give hende velforarbejdede (kogte) fødevarer. Spar også lidt på krydderierne i denne periode. Det handler i det hele taget om at give hende mad som skåner og også gerne mad som styrker hendes forstyrrede tarmflora.

Ud over ovenstående kan du også købe f.eks. Bifiform minidråber, som er flydende mælkesyrebakterier, der kan bruges til børn.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre og rigtig god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!