Svar: Penicillin
4. marts 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære DM
Antibiotika er den store gruppe af præparater som bruges til behandling af sygdomme der skyldes bakterier, som giver feber. Penicillin er det antibiotika der er mest kendt og derfor kaldes antibiotika i daglige tale ofte for "penicillin" - penicillin er dog et præcist produkt og der findes rigtig mange forskellige slags antibiotika.
Man kan få f.eks. bredspektret antibiotika, hvilket betyder at det dræber mange forskellige bakterier og smalspektret antibiotika, som dræber enkelte udvalgte bakterier. Som en tommelfingerregel vil lægen normalt starte med at give et smalspektret antibiotika – for eksempel penicillin, da de fleste infektioner med bakterier kan helbredes med penicillin.
Når man behandler vil nogle bakterier kunne ændre sig og derved blive modstandsdygtige overfor den anvendte antibiotika. Her må lægen så skifte over til et andet antibiotika og satse på at det så vil hjælpe.
De hyppigste bivirkninger ved antibiotika er tynde afføringer, ondt i maven, kvalme og så kan man også få svampeproblemer. Det kan være svamp i munden eller svamp i kønsorganerne eller på brystet, hvis man f.eks. ammer.
I første omgang vil udviklingen af resistens ske hos det enkelte individ, men på sigt, vil man naturligvis godt kunne forestille sig at det kunne blive globalt. Det er derfor lægerne er meget opmærksomme på ikke bare at udskive antibiotika som var det bolsjer - det er et lægemiddel, der dræber bakterier og anvendes derfor kun skal anvendes ved infektion med bakterier.
Almindelige forkølelser eller f.eks. influenza er forårsaget af virus og der vil derfor ikke være nogen gavnlig effekt af at behandle med antibiotika.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god bedring med dine drenge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske