Brev:
Han slår!
4. marts 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Han slår!
Hej Helen
Vores problem er at Max slår og vi ved ikke hvordan vi skal tackle det.
Han slår alle han kommer i kontakt med - børn, voksne, mormor, morfar osv. Han gør det ikke for at gøre nogen ondt. Man kan ha det rigtig sjovt med ham og pludselig får man bare en syngende lussing. Det samme når han leger med andre børn. Det hele går fint og pludselig mener Max at han skal pifte legen lidt op ved at begynde at slå.
Når man siger til ham at han ikke må fordi det gør ondt, kigger han en i øjnene og slår bare igen, som om han ikke vil høre hvad man prøver at sige. Han holder heller ikke op når han ser at andre børn begynder at græde. Større børn kan jo tage nogle slag, så han synes det er fantastisk at lege med en 6 årig, som bare laver en ”Batman scene” ud af det. Det kan få ham til at græde af grin når hans slag bliver ”belønnet”.
Han er også meget vild når han leger med biler, og kører ind i alt og alle for at lave uheld. Min kæreste siger at det er den måde drenge leger på, men jeg kan se at andre drenge bliver helt forskrækkede, når han begynder med sin vilde leg, og ved slet ikke hvordan de skal lege med.
Max er en krudtugle og en charmetrold med en enorm energi, han er sjov og sød og nem for andre – det er i hvert fald altid det vi får at vide ved venner bekendte, på legepladsen og af babysitter osv. I Børnehaven derimod får vi at vide at han er en sød, stille og tilbageholdende dreng. Vi troede selvfølgelig først at det var en joke for sådan har vi aldrig set ham, men han lader til at indtage en anden rolle når han er der. De har ikke sagt noget om at han slår i børnehaven så jeg går ud fra at det ikke er et problem der.
Han kaster også meget med ting, men det er vi lidt ved at få kontrollen over, det er som om at det med at slå har overtaget lidt.
Jeg vil lige nævne at han vokser op som tosproget. Jeg taler dansk med ham og hans far tysk. I Børnehaven er det også tysk. Han taler ikke helt så godt som mange af de andre men han bruger begge sprog og er lige begyndt at efterligne alt hvad man siger, så jeg er ikke i tvivl om at det kommer.
Jeg ved ikke om noget af alt dette har en sammenhæng, men måske har du et forslag til hvad vi kan gøre for at få ham til at holde op med at slå.
Glæder mig til at høre dine tanker. Og endnu engang 1000 tak for de gode svar.
Mange hilsner
Pernille