Svar: Feber og termometer
3. marts 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Pia
Det er korrekt at den mest præcise temperaturmåling får man, når man måler i endetarmen. Men hvis dette er helt umuligt, så vil jeg anbefale et øretermometer.
Hvis man måler temperatur i barnets øre eller i barnets mund, skal man regne med at temperaturen er cirka en halv grad lavere, end hvis den er målt rektalt. Måler man temperaturen i armhulen vil den være cirka én grad lavere end endetarms-temperaturen.
At bruge et øretermometer kræver stor præcision. Det er ikke nok at sætte termometret ind ved øret, man skal faktisk løfte lidt op i den øverste del af øret for at sigte og ramme det rigtige punkt, især ved små børn. Det er også vigtigt ikke at måle på et øre, som lige har ligget på en varm pude. Eller et, der lige kommer ind fra kulden. Der skal helst gå 10-15 minutter, før ørets temperatur ikke er misvisende.
At måle temperatur i øret kan være en udmærket løsning, når det drejer sig om de større børn, som ofte vægrer sig ved endetarmsmåling. Du skal dog læse brugsanvisningen grundigt, så du er sikker på at målingen er korrekt. Og hvis du oplever at dit barn er sløvt og virker feberpåvirket, så vil det altid være en god idé at tjekke den rektale temperatur - er han sløv, vil han ganske givet heller ikke stritte så meget imod.
Vælger du at købe et øretermometer kan du prøve at måle begge steder, både i enden og i øret og så vil det give dig et billede af hvorvidt du bruger øretermometret korrekt og hvad forskellen er. Nogle øretermometer skal kalibreres for at vise korrekt. Du kan også prøve at måle i både venstre og højre øre, for at se om der er forskel her. Det kan som sagt have noget at sige, hvordan man lige får placeret øretermometeret og øregangene kan godt være lidt forskellige fra hinanden.
Når og hvis det bliver nødvendigt at måle temperatur på jeres dreng i endetarmen, så læg ham på siden og lad ham bukke sine ben op. Han kan ligge og knuge en bamse imens, holde en af jer i hånden osv. Spidsen af det rektale termometer smøres godt ind i vaseline og føres stille og roligt lidt ind i endetarmen. Det er fuldstændig ukompliceret og gør ikke ondt.
Der kan være mange grunde til at han er bange for det, måske er han blevet forskrækket over det og har ikke forstået hvad I ville og gjorde ved ham ... Måske er det formuleringen "jeg vil tage din temperatur" som han ikke har forstået - hvad er det I vil tage fra ham - modsat at sige - jeg vil måle din temperatur... Der kan være mange grunde til at børn bliver bange for termometeret.
Så prøv med et øretermometer hos jer og vær sikker på at I bruger det korrekt for at få så præcis en måling som muligt. Og regn så med at I skal lægge en halv grad til :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske