Svar: Feber og termometer

3. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pia

Det er korrekt at den mest præcise temperaturmåling får man, når man måler i endetarmen. Men hvis dette er helt umuligt, så vil jeg anbefale et øretermometer.

Hvis man måler temperatur i barnets øre eller i barnets mund, skal man regne med at temperaturen er cirka en halv grad lavere, end hvis den er målt rektalt. Måler man temperaturen i armhulen vil den være cirka én grad lavere end endetarms-temperaturen.

At bruge et øretermometer kræver stor præcision. Det er ikke nok at sætte termometret ind ved øret, man skal faktisk løfte lidt op i den øverste del af øret for at sigte og ramme det rigtige punkt, især ved små børn. Det er også vigtigt ikke at måle på et øre, som lige har ligget på en varm pude. Eller et, der lige kommer ind fra kulden. Der skal helst gå 10-15 minutter, før ørets temperatur ikke er misvisende.

At måle temperatur i øret kan være en udmærket løsning, når det drejer sig om de større børn, som ofte vægrer sig ved endetarmsmåling. Du skal dog læse brugsanvisningen grundigt, så du er sikker på at målingen er korrekt. Og hvis du oplever at dit barn er sløvt og virker feberpåvirket, så vil det altid være en god idé at tjekke den rektale temperatur - er han sløv, vil han ganske givet heller ikke stritte så meget imod.

Vælger du at købe et øretermometer kan du prøve at måle begge steder, både i enden og i øret og så vil ...

Annonce

... det give dig et billede af hvorvidt du bruger øretermometret korrekt og hvad forskellen er. Nogle øretermometer skal kalibreres for at vise korrekt. Du kan også prøve at måle i både venstre og højre øre, for at se om der er forskel her. Det kan som sagt have noget at sige, hvordan man lige får placeret øretermometeret og øregangene kan godt være lidt forskellige fra hinanden.

Når og hvis det bliver nødvendigt at måle temperatur på jeres dreng i endetarmen, så læg ham på siden og lad ham bukke sine ben op. Han kan ligge og knuge en bamse imens, holde en af jer i hånden osv. Spidsen af det rektale termometer smøres godt ind i vaseline og føres stille og roligt lidt ind i endetarmen. Det er fuldstændig ukompliceret og gør ikke ondt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der kan være mange grunde til at han er bange for det, måske er han blevet forskrækket over det og har ikke forstået hvad I ville og gjorde ved ham ... Måske er det formuleringen "jeg vil tage din temperatur" som han ikke har forstået - hvad er det I vil tage fra ham - modsat at sige - jeg vil måle din temperatur... Der kan være mange grunde til at børn bliver bange for termometeret.

Så prøv med et øretermometer hos jer og vær sikker på at I bruger det korrekt for at få så præcis en måling som muligt. Og regn så med at I skal lægge en halv grad til :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin