Fremmede og familie

3. marts 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Fremmede og familie

Hej Helen

Jeg vil gerne hører din mening om sociale kompetencer i en alder af 19 måneder. Vores datter har altid været ret tryghedssøgende og vil gerne have mor eller far indenfor en god afstand. Jeg ved ikke om det har forbindelse til en meget hård fødsel, hvor vi var separeret de første 3 døgn. Vi holdte hende og jeg begyndte at amme på 2. dagen, men jeg var meget dårlig, og hun lå i kuvøse og fik blodtransfusion og sondemad.

Min far har været meget ude ved os helt fra fødslen, så han er derfor blevet meget knyttet til vores datter. Min mor ser vi også, men der kan nemt gå 2 til 3 uger imellem. Hun passede vores datter et par gange da hun var mellem 9 og 11 måneder, hvilket gik fint. Men siden hun blev omkring 1 år, har hun har bare ikke lyst til at være sammen med hende. Når hun kommer løber hun straks hen til os og er tydeligt bange. Når der er gået en times tid vil hun godt som en del af sin leg give hende ting, men hun kan for det meste ikke få lov til at ...

Annonce

... bære hende. Resten af familien, så som vores søskende, farfar, farmor m.m. er gode nok, så længe de ikke prøver på at bære hende, men leger på gulvet med hende og ikke kommer for tæt på.

I dagplejen og når vi er i legeland på ferie m.v. løber hun derudad og holder sig ikke tilbage for nogen. Interagerer fint med de andre børn og efter 10 min virker hun, som om hun ejer verden! Men hun kigger gerne lige over skulderen, om vi stadig er i nærheden, men det betyder ikke noget at det måske er 5-10 meter væk.

Alle fremmede voksne, især mænd, skal bare ikke nærme sig hende. Slet ikke læger, tandlæger, ørelæger m.m. Så bliver hun bange og græder.

Vi er ikke selv indadvendte, men heller ikke de mest udfarende i en forsamling.

Hvordan gør vi hende mere fortrolig med den nærmeste familie, som jo så gerne vil hende. Kan vi gøre noget for, at hun bliver mindre bange for fremmede eller er det kendetegnende for alderen?

Ser meget frem til dit svar.

Venlig hilsen

Moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine