Brev:
Fremmede og familie
3. marts 2010
Alder:
19 mdr.
Fremmede og familie
Hej Helen
Jeg vil gerne hører din mening om sociale kompetencer i en alder af 19 måneder. Vores datter har altid været ret tryghedssøgende og vil gerne have mor eller far indenfor en god afstand. Jeg ved ikke om det har forbindelse til en meget hård fødsel, hvor vi var separeret de første 3 døgn. Vi holdte hende og jeg begyndte at amme på 2. dagen, men jeg var meget dårlig, og hun lå i kuvøse og fik blodtransfusion og sondemad.
Min far har været meget ude ved os helt fra fødslen, så han er derfor blevet meget knyttet til vores datter. Min mor ser vi også, men der kan nemt gå 2 til 3 uger imellem. Hun passede vores datter et par gange da hun var mellem 9 og 11 måneder, hvilket gik fint. Men siden hun blev omkring 1 år, har hun har bare ikke lyst til at være sammen med hende. Når hun kommer løber hun straks hen til os og er tydeligt bange. Når der er gået en times tid vil hun godt som en del af sin leg give hende ting, men hun kan for det meste ikke få lov til at bære hende. Resten af familien, så som vores søskende, farfar, farmor m.m. er gode nok, så længe de ikke prøver på at bære hende, men leger på gulvet med hende og ikke kommer for tæt på.
I dagplejen og når vi er i legeland på ferie m.v. løber hun derudad og holder sig ikke tilbage for nogen. Interagerer fint med de andre børn og efter 10 min virker hun, som om hun ejer verden! Men hun kigger gerne lige over skulderen, om vi stadig er i nærheden, men det betyder ikke noget at det måske er 5-10 meter væk.
Alle fremmede voksne, især mænd, skal bare ikke nærme sig hende. Slet ikke læger, tandlæger, ørelæger m.m. Så bliver hun bange og græder.
Vi er ikke selv indadvendte, men heller ikke de mest udfarende i en forsamling.
Hvordan gør vi hende mere fortrolig med den nærmeste familie, som jo så gerne vil hende. Kan vi gøre noget for, at hun bliver mindre bange for fremmede eller er det kendetegnende for alderen?
Ser meget frem til dit svar.
Venlig hilsen
Moren