Svar: Skoldkopper - 0 mdr.
1. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære hende med den dejlige mand :)
Skoldkopper vil hos børn normalt have et roligt og mildt forløb, men jo ældre man er når man får sygdommen, jo flere komplikationer vil der kunne komme. Det samme gælder, hvis man har et nedsat immunforsvar eller på anden måde er 'svækket' så rammes man hårdere af skoldkopper.
Derfor anbefales det at voksne, som ikke har haft skoldkopper som børn, bliver vaccineret. Din mand kan blive vaccineret mod skoldkopper hos egen læge og jeg synes I skal tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant. I har nu 3 børn i huset og sandsynligheden for at de kommer hjem med skoldkopper fra institutionerne er stor ...
Nogle af de følgesygdomme man har set hos svækkede personer er lungebetændelse, infektion i huden med bakterier eller mere sjældent ses hjernehindebetændelse eller hjernebetændelse. Selvom din mand ikke er 'svækket' men er sund og rask, så synes jeg stadig I skal tale med lægen om vaccination som en god mulighed.
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske