Svar: Mellemørebetændelse - 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære LL
Man skal skelne mellem flere typer af mellemørebetændelse, - det der hedder den akutte, den sekretoriske og så kan man have mellemørekatar "røde ører".
Den akutte mellemørebetændelse, skyldes betændelse i mellemørets slimhinde med bakterier. Dette ser man ofte hos småbørn. Det giver smerter, feber og ofte også puds i øregangen.
Den sekretoriske mellemørebetændelse skyldes væske i mellemøret og det ses ved gentagende forkølelser, polypper eller i efterforløbet af en akut mellemørebetændelse. Væsken dannes fordi slimhinden er irriteret og væsken kan ikke komme væk. Det giver hørenedsættelse.
De "røde ører" ses ofte ved forkølelse. Det skyldes at virus får slimhinderne til at hæve op, så der ikke kommer særlig meget luft fra næsen og op gennem øretrompeten som normalt. Derfor opstår der undertryk og irritation i mellemøret og nedsat hørelse. Når forkølelsen er ovre vil tilstanden normalt forsvinde, men det kan dog også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.
Ca. 70% af alle børn vil opleve akut mellemørebetændelse mindst én gang, før de fylder 2 år. Og ca. 25 % af alle 2-årige har haft mellemørebetændelse mindst 3 gange.
Det er især i vinterperioden det er slemt, her har mellem 15-20% af alle småbørn væske i mellemøret - om sommeren er det kun mellem 4-5 % som har problemer. Væsken vil normalt forsvinde inden for et par måneder, men nogle børn har det i længere tid.
Man ved at følgende faktorer vil øge risikoen for at få mellemørebetændelse:
- Mange børn sammen på lidt plads - f.eks. i daginstitution
- Rygning i hjemmet
- Hævede polypper i næsen - derfor vil mange ørelæger også fjerne polypper samtidig med at de lægger dræn på barnet.
Det har været fremme, at allergi overfor mælk kunne være en årsag til mellemørebetændelse hos børn. Jeg har ikke set videnskabelig dokumentation for at dette skulle passe ...
For at undgå mellemørebetændelse kan man følge disse råd:
- Amme sit barn, man ved at modermælk styrker barnets immunforsvar og at det kan nedsætte tilbøjelighed til mellemørebetændelse i de første levemåneder.
- Klæde barnet rigtigt på i forhold til vind og vejr. Barnet må ikke udsættes for træk og skal holdes varm og tør.
- Undlade at ryge i hjemmet eller i børns nærhed
- Evt. lade barnet passe i mindre grupper af børn - f.eks. dagpleje i stedet for vuggestue
- Tage imod vaccination mod pneumokokker, som nu indgår i det almindelige børnevaccinationsprogram. Denne vaccine giver en vis beskyttelse mod akut mellemørebetændelse.
Jeg har ikke hørt at sut skulle give øget risiko for at få mellemørebetændelse - derimod ville jeg forestille mig at det at sutte ville hjælpe på det tryk og den smerte, barnet føler i øret ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, har du brug for yderligere uddybning, så er en øre-næse-hals læge den bedste til at svare :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske