Svar: Mellemørebetændelse - 7 mdr.

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære LL

Man skal skelne mellem flere typer af mellemørebetændelse, - det der hedder den akutte, den sekretoriske og så kan man have mellemørekatar "røde ører".

Den akutte mellemørebetændelse, skyldes betændelse i mellemørets slimhinde med bakterier. Dette ser man ofte hos småbørn. Det giver smerter, feber og ofte også puds i øregangen.

Den sekretoriske mellemørebetændelse skyldes væske i mellemøret og det ses ved gentagende forkølelser, polypper eller i efterforløbet af en akut mellemørebetændelse. Væsken dannes fordi slimhinden er irriteret og væsken kan ikke komme væk. Det giver hørenedsættelse.

De "røde ører" ses ofte ved forkølelse. Det skyldes at virus får slimhinderne til at hæve op, så der ikke kommer særlig meget luft fra næsen og op gennem øretrompeten som normalt. Derfor opstår der undertryk og irritation i mellemøret og nedsat hørelse. Når forkølelsen er ovre vil tilstanden normalt forsvinde, men det kan dog også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.

Ca. 70% af alle børn vil opleve akut mellemørebetændelse mindst én gang, før de fylder 2 år. Og ca. 25 % af alle 2-årige har haft mellemørebetændelse mindst 3 gange.

Det er især i vinterperioden det er slemt, her har mellem 15-20% af alle småbørn væske i mellemøret - om sommeren er det kun mellem 4-5 % som har problemer. Væsken vil normalt forsvinde inden for et par måneder, men nogle børn har det i længere tid.

Man ved at følgende ...

Annonce

... faktorer vil øge risikoen for at få mellemørebetændelse:

- Mange børn sammen på lidt plads - f.eks. i daginstitution
- Rygning i hjemmet
- Hævede polypper i næsen - derfor vil mange ørelæger også fjerne polypper samtidig med at de lægger dræn på barnet.

Det har været fremme, at allergi overfor mælk kunne være en årsag til mellemørebetændelse hos børn. Jeg har ikke set videnskabelig dokumentation for at dette skulle passe ...

For at undgå mellemørebetændelse kan man følge disse råd:

- Amme sit barn, man ved at modermælk styrker barnets immunforsvar og at det kan nedsætte tilbøjelighed til mellemørebetændelse i de første levemåneder.

- Klæde barnet rigtigt på i forhold til vind og vejr. Barnet må ikke udsættes for træk og skal holdes varm og tør.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Undlade at ryge i hjemmet eller i børns nærhed

- Evt. lade barnet passe i mindre grupper af børn - f.eks. dagpleje i stedet for vuggestue

- Tage imod vaccination mod pneumokokker, som nu indgår i det almindelige børnevaccinationsprogram. Denne vaccine giver en vis beskyttelse mod akut mellemørebetændelse.

Jeg har ikke hørt at sut skulle give øget risiko for at få mellemørebetændelse - derimod ville jeg forestille mig at det at sutte ville hjælpe på det tryk og den smerte, barnet føler i øret ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, har du brug for yderligere uddybning, så er en øre-næse-hals læge den bedste til at svare :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder