Svar: Immunforsvaret

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære FM

Der er bestemt en sammenhæng mellem opbygningen af barnets immunforsvar og hvor mange vira barnet møder. Børn der passes ude blandt andre børn eller børn som har ældre søskende, vil naturligt møde flere vira og vil derfor også blive mere syge - men vil altså også få opbygget deres immunforsvar på en anden måde.

Immunforsvaret er noget meget komplekst og handler om måden vores hvide blodceller, antistoffer, hormoner, proteiner, enzymer og forskellige molekyler i vores krop samarbejder om at beskytte vores krop mod forskellige sygdomme. Når vores krop angribes af en bakterie, virus eller andet, så reagerer vores krop forskelligt, alt efter hvad type angreb der er tale om. Kroppen øger f.eks. vores temperatur (vi får feber), de hvide blodlegemer begynder at angribe bakterien eller virusen direkte, eller vi får f.eks. diarré for at komme af med sygdommen den vej.

Vi har masser af bakterier på kroppen og i vores tarmsystem, som er gode og som hjælper os med at holde os raske. Vi kalder det vores naturlige flora og det udgør også en stor del af vores immunforsvar. Barnets tarmflora dannes faktisk allerede ved fødslen og det har her betydning hvorvidt barnet fødes vaginalt eller ved kejsersnit og det tager et par år for tarmfloraen at færdigdanne sig og herefter vil den faktisk være som den er altid.

Der er flere ting som spiller ind på vores immunforsvar og hvor ...

Annonce

... modstandsdygtige vi er. Det har f.eks. stor betydning at undgå stress - og det gælder også børn. Det er vigtigt at børn får ro og hvile og at de får den søvn de har behov for. Når vi sover så genoplades kroppen.

Vi har også brug for at spise sundt og nærende. Immunforsvaret bygges også op inde fra via den kost vi indtager og der er noget rigtigt i udsagnet "Du er hvad du spiser!". Vi har også brug for at bevæge os og bruge vores krop fysisk og det er vigtigt at vi kommer ud og får frisk luft dagligt. Børn bør ikke udsættes for tobak osv. fordi det naturligt vil kunne påvirke f.eks. deres immunforsvar. Også et godt indeklima spiller her ind, vi har ikke godt af at bo i f.eks. et fugtigt indeklima.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hygiejne er vigtigt - og her at vaske hænder. Ved at vaske både egne og barnets hænder i forbindelse med bleskift og næsepudsning nedsætter man eksponeringen for skadelige bakterier betydeligt. Men modsat, så er det også renlighed med måde, for barnet skal også have lov til at lege ud, grave og mærke på jorden, bygge sandslotte i sandkasse eller lege med sne ...

Tilsidst vil jeg lige sige at det ikke kan anbefales at tage små børn ud til andre syge børn med vilje for at lade dem smitte med diverse sygdomme! Børn får de sygdomme de skal have, når det er tid til det. Man skal ikke dyrke at få sit barn smittet ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder