Svar: Adfærd i forbindelse med sygdom
15. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mor til Matti
Det lyder som om at Matti har været rigtig hårdt ramt og haft det rigtig skidt, det er godt at der er bedring på vej nu :)
Det udslæt han har haft kan sagtens skyldes hans streptokok infektion, men det kan også være at han har haft "3-dages-feber", som netop er kendetegnet ved høj feber, ofte 39-40 grader i 3 dage og herefter udslæt over hele kroppen. Efter et halvt til et døgn forsvinder udslættet så igen.
Hvis det var en allergisk reaktion på penicillin, så ville jeg som dig formode at udslættet ville være der så længe han fik penicillinen og ikke forsvinde som du beskriver at det har gjort. Mit bud er derfor at udslættet skyldes den infektion han har haft, som så kan være streptokok eller en blanding af det og "3-dages-feber".
Det er helt normalt at børn når de har høj feber, kan virke skiftevis kolde og kogende på kroppen. Det er også meget normalt at de kan virke rigtig varme på hovedet og virke til at have kolde arme. Det er derfor netop vigtigt at observere sit barn tæt, når det har feber og afklæde barnet, når de virker varmt og give det et lagen eller andet tyndt klæde over sig, når de virker køligt. Hele tiden være omkring barnet og afpasse tøj og klæder efter hvordan barnet virker.
Når temperaturen stiger vil barnet normalt fryse og have kulderystelser og have brug for at få et klæde omkring sig. Men når temperaturen har nået sin højde, så vil barnet føles meget varm og skal af med klædet for at kunne komme af med varmen bedst muligt.
Det er meget normalt at børn efter at have været syge med høj feber, får en periode, hvor de virker mere tryghedssøgende og vågner om natten med gråd og stor natlig uro. Det eneste I kan gøre er at tage ham op, berolige og betrygge og lad ham sove mellem jer, så han mærker at I er der for ham, at alt er tryg og godt, der sker ham ikke noget.
Det er også meget normalt at han har glemt lidt af de færdigheder han ellers har kunne. han er ligesom sat lidt tilbage, fordi han, da han havde høj feber jo naturligt ikke kunne ret meget selv, men skulle hjælpes. Det er det han husker nu "Jeg kan ikke selv, jeg skal hjælpes" og derfor har han ligesom glemt at kunne drikke af sin kop. Det var så nylært. Men han skal naturligvis lære det igen og mon ikke det kommer stille og roligt af sig selv :) Giv ham evt. en kop med to hanke på og bed ham bruge begge hænder, når han tager fat i koppen.
Selvom mit bud på udslættet er virus og ikke pencillin, så synes jeg dog at det er fornuftigt at I får ham testet for penicillinallergi. Hvis han har det, er det jo uhyre vigtigt at vide til næste gang han skal behandles. Tåler han ikke penicillin kan han blive meget meget dårlig, hvis han får det igen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske