Svar: Adfærd i forbindelse med sygdom

15. februar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor til Matti

Det lyder som om at Matti har været rigtig hårdt ramt og haft det rigtig skidt, det er godt at der er bedring på vej nu :)

Det udslæt han har haft kan sagtens skyldes hans streptokok infektion, men det kan også være at han har haft "3-dages-feber", som netop er kendetegnet ved høj feber, ofte 39-40 grader i 3 dage og herefter udslæt over hele kroppen. Efter et halvt til et døgn forsvinder udslættet så igen.

Hvis det var en allergisk reaktion på penicillin, så ville jeg som dig formode at udslættet ville være der så længe han fik penicillinen og ikke forsvinde som du beskriver at det har gjort. Mit bud er derfor at udslættet skyldes den infektion han har haft, som så kan være streptokok eller en blanding af det og "3-dages-feber".

Det er helt normalt at børn når de har høj feber, kan virke skiftevis kolde og kogende på kroppen. Det er også meget normalt at de kan virke rigtig varme på hovedet og virke til at have kolde arme. Det er derfor netop vigtigt at observere sit barn tæt, når det har feber og afklæde barnet, når de virker varmt og give det et lagen eller andet tyndt klæde over sig, når de virker køligt. Hele tiden være omkring barnet og afpasse tøj og klæder efter hvordan barnet virker.

Når temperaturen stiger vil barnet normalt fryse og have kulderystelser og have brug for at få et klæde omkring sig. Men når temperaturen ...

Annonce

... har nået sin højde, så vil barnet føles meget varm og skal af med klædet for at kunne komme af med varmen bedst muligt.

Det er meget normalt at børn efter at have været syge med høj feber, får en periode, hvor de virker mere tryghedssøgende og vågner om natten med gråd og stor natlig uro. Det eneste I kan gøre er at tage ham op, berolige og betrygge og lad ham sove mellem jer, så han mærker at I er der for ham, at alt er tryg og godt, der sker ham ikke noget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er også meget normalt at han har glemt lidt af de færdigheder han ellers har kunne. han er ligesom sat lidt tilbage, fordi han, da han havde høj feber jo naturligt ikke kunne ret meget selv, men skulle hjælpes. Det er det han husker nu "Jeg kan ikke selv, jeg skal hjælpes" og derfor har han ligesom glemt at kunne drikke af sin kop. Det var så nylært. Men han skal naturligvis lære det igen og mon ikke det kommer stille og roligt af sig selv :) Giv ham evt. en kop med to hanke på og bed ham bruge begge hænder, når han tager fat i koppen.

Selvom mit bud på udslættet er virus og ikke pencillin, så synes jeg dog at det er fornuftigt at I får ham testet for penicillinallergi. Hvis han har det, er det jo uhyre vigtigt at vide til næste gang han skal behandles. Tåler han ikke penicillin kan han blive meget meget dårlig, hvis han får det igen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor