Svar: Pneumokok vaccination
12. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mor i udlandet
I Danmark vaccinerer man mod pneumokokker. Vaccinen indeholder 7 forskellige pneumokoktyper og man vaccinerer med 3 doser. Første gang når barnet er 3 måneder, anden gang når barnet er 5 måneder og 3 gang når barnet er 12 måneder gammelt.
Efter vaccination med tre doser er barnet beskyttet indtil 4-års-alderen mod alvorlig pneumokoksygdom forårsaget af de syv typer.
Mine anbefalinger følger de danske sundhedsmyndigheder og derfor bør man lade sit barn vaccinere mod difteri, tetanus (stivkrampe), kighoste, polio, invasiv Hæmophilus
influenzae type b (Hib)-infektion, invasiv pneumokoksygdom,
mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR) samt livmoderhalskræft
forårsaget af human papillomavirus (HPV).
Når man som jer bor i udlandet, kan det være yderligere vacciner, som anbefales og I skal naturligvis tale med jeres læge om hvad der er relevant for jer.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske