Brev:
Hjælp tll søvn og amning - 4 mdr.
12. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Hjælp tll søvn og amning - 4 mdr.
Kære Helen
Først mange tak for dit svar på mit brev omk søvn og søvnrytme.
Ud fra dit svar har jeg fået et par ekstra spørgsmål som jeg håber du vil svare på.
Jeg har jo været inde og læse nogle af dine svar til andre brugere og kan se at du mange steder prøver at skitsere en hverdag op med en søvnrytme på 3 lure på en dag (selvom du også skriver at man ikke kan stille det så firkantet op og at der skal være plads til fleksibilitet:-)
Du skriver at den lille måske vågner ved 6 tiden hvor han ammes og sover lidt videre i mors seng. Og så puttes ud til formiddagslur ca. kl 9.00.
Min søn vågner som regel ved 6-6.30 tiden og der vil han ikke sove længere hverken i min eller hans egen seng. Da jeg tit ammer omk 5 så er han heller ikke intersseret i at spise der, i hvertfald ikke noget der kan lulle ham lidt i søvn. Det skal også lige sigs at han næsten fra den sidste amning ved 4.30-5 tiden har en noget urolig søvn hvor han sovr lidt og vågner og græder, sover lidt og vågner og græder, hvilket selvfølglig gør at han nok stadig er lidt træt når vi står op (og mig også:-).
Når han derfor står op på det tidspunkt kan han slet ikke holde sig vågen til omk 9 hvor du tit foreslår den første formiddagslur. Jeg tænker at det vel også er ok at han tagr 4 lure når nu han har den morgen som jeg har beskrevet?? Eller hvad kan jeg gøre anderleds?? er som sagt meget svært at holde ham megt længere vågen om dagen.
Idag f.eks stod vi "sent" op kl. 6.45 men har stadig haft en urolig tidlig morgen. kl. ca 7.50 puttede jeg ham ud og atypisk ville han ikke ammes så vågnede kl. 9.15. (plejer at sove 1½-2 timer her)
Der tog jeg ham op, og ammede da det så var 4 timer siden sidst. Snakkede og legde lidt med ham efterfølgende, lagde ham lidt i kravlegård hvor jeg sad og snakkede lidt med ham, skiftede ham, og da klokken var 10.10 hvor han begyndte at blive træt tog jeg ham med ud og lægge tøj sammen, mens han lå i skråstol og jeg sang og snakkede med ham for som du foreslog at holde ham vågen lidt længere. Der blev han utidig og brokkede sig/græd. Så gik vi ind i sofaen og sang lidt og kiggede på bamser, men han gned sig i øjnene og lavede sovelyde (oing oing) og vred sig. Han var tydeligvis træt og den eneste måde jeg ville have kunne holde ham vågen lidt længere ville være at gå rundt med ham, men måske højst 10 min før han også ville brokke sig over det. Lagde ham derfor igen 10.20 og vågner 12.10. Her vil han ikke ammes (plejer han dog at ville).
Puttet igen 13.20 uden at være blevet ammet da han spændte helt som en bue hver gang jeg prøvede, ved ikke om han var for træt eller hvad?? Vågnede igen 14.20 og blev ammet her kort. Virkede dog som om at der kun var noget i det ene bryst, men han var dog tilfreds. Blev puttet igen 15.45 efter bad og hvor jeg virkelig har prøvet at aktivere med alt muligt for at trække den lidt som du foreslog.
De sidste par dage har han taget en lidt kortere 3. lur men derimod en lang 4. lur hvor jeg f.eks. igår lagde ham kl. 16.00 og han sov til 19.00 hvor jeg vækkede ham fordi jeg ellers var bange for at han ikke ville sove om natten. Han var så vågen til 19.40 hvor han var træt og jeg puttede ham til natten og han faldt hurtigt i søvn. Ammer ham ca. hver 2½-3½ time om natten.
Amning:
Om dagen ammer jeg ham tit når han vågner, men har lagt mærke til at du tit skriver at man skal amme inden de puttes, er det bedre?? Syntes bare det er svært at vente da han virker sulten og han gider så ikke spise igen inden jeg putter ham.
Min søn har siden han blev født kun brugt max 5 min på at spise og har virket mæt og tilfreds med dette. Tager på og vokser som han skal (er idag 4 mdr og vejer 7,7 kg). Mælken har også altid næsten løbet ned i halsen på ham, men jeg syntes nu at det virker som om at han skal sutte lidt tid inden jeg kan mærke at den løber til og høre at han synker og det virker til at frustrere ham lidt og nogle gange gider han så slet ikke!!
Bliver altid tilbudt at spise fra begge bryster, prøver også at lægge ham til flere gange ved samme bryst men det er ligesom om at når han først har sluppet der er det fordi det er "tomt". Han gider i hvertfald ikke sutte der mere.
Tænker på om jeg skal begynde med noget grød/mos som suplement til amning eller om det er fint bare at amme hvis han tager fint på?? Vil egentlig helst bare amme lidt endnu, men vil jo også gerne have at han får hvad han skal have og vil hellere give grød end mme. Men som sagt virker han ikke utilfreds over at der ikke skulle være nok mælk så måske kan jeg vent lidt??
Dt var lidt om søvn og amning, håber du kan hjælpe lidt med det.
På forhånd tak,
Sara