Svar: Skæv ryg?
11. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Når vi som sundhedsplejersker undersøger barnet i hjemmet lige efter fødslen, så tjekker vi blandt andet om barnet har asymmetriske ballefurer. Det vil sige at når barnet ligger på maven, så skal furerne i ballerne og på lårene venstre og højre side sidde lige overfor hinanden. Gør de ikke dette, så undersøges barnet af læge/børnelæge for hofteklik - egen læge vil normalt også tjekke dette ved 5 ugers undersøgelsen.
Mange børn (og også voksne) har lidt asymmetriske furer uden at det har nogen betydning. Det samme gælder skævhed i revnen mellem ballerne og revnen kan som du beskriver, godt dreje til højre eller venstre op mod rygsøjlen, uden at det behøver betyde noget.
Hvis du synes din læge har undersøgt din datter godt og grundigt, så må du stole på at det hos din datter er uden betydning. Hvis du synes lægen gik lidt for let hen over det og du har brug for at få din datter tjekket yderligere, så synes jeg du skal tale med lægen om hvorvidt I kan få en henvisning til en ortopæd eller om det vil være relevant at få hende røntgen fotograferet. Det sidste vil en ortopæd også kunne vurdere.
At din datter ikke er så glad for at ligge på maven, behøver ikke skyldes skævhed i bækken, hofter eller ryg. Det kan sagtens være fordi hun ikke har været vænnet til det. Det er temmelig anstrengende at ligge på maven og derfor protestere mange børn mod det - de ved jo ikke at det er godt for dem :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske