Svar: Sygdom og søvnproblemer
7. februar 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Sophia
Sikke en masse tanker fra dig - og hvor er det synd at jeres datter fortsat er syg med øreproblemer :(
Det er som jeres læge har sagt, nok begrænset hvor meget mere I kan gøre, end I allerede gør - men utroligt frustrerende, at hun skal have så mange problemer med ørerne i så lang tid. Det ødelægger jo søvnen for jer alle og jeg kan godt forstå I synes det er hårdt ... :(
Når man som jer har et barn, der gennem måneder er syg så må man nogle gange se lidt stort på "regler for gode søvnvaner" og bare gør det der fungerer. Det er der intet i vejen for, det vigtigste er jo at familien kan hænge sammen og det er helt fint at I derfor nogle gange vælger at køre hende, bruger barnevognen indenfor osv. for at få ro på. I må også gerne lægge jer og sove med hende, hvis I fornemmer at det kunne have en effekt - det kan nemlig godt handle om at hun lige nu også begynder at være lidt mere tryghedssøgende og have behov for at have jer tæt på, når hun vågner om natten.
Jeres datter er træt, der er der ingen tvivl om, måske er hun også overtræt og har derfor svært ved at finde ro. Man kan godt blive så træt at man ikke kan overgive sig til søvnen med det samme ... Dertil kommer at hun jo ikke rigtigt ved hvad hun vil eller ikke vil, hun føler sig træt, men vil samtidig også gerne følge med i hvad I laver og hvad der sker og derfor er hun splittet imellem at skulle sove og ville opleve. Derfor protesterer hun, men falder hurtigt i søvn, når hun mærker at du er der, siger "nu skal du sove!" og beslutningen om hvad hun skal bliver taget for hende.
Om astmamedicinen vil hjælpe hende må tiden vise, der må være en grund til at lægen har ordineret dette ... I det hele taget tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I får mulighed for at drøfte hele situationen med jeres læge, altså får tid til en ordenligt samtale, hvor hun ikke 'bare' skal ses i ørerne og have udskrevet medicin, men hvor I får drøftet hvad årsagerne kan være og hvorvidt I virkelig skal leve med denne situation.
Hvis lægen tænker astmatisk bronkitis, så tænker lægen måske også allergi og I kunne tale med lægen om hvorvidt der kunne være en sammenhæng her. Lægen kunne også henvise jer videre til børneafdelingen f.eks. for at jeres datter kunne blive ordentligt undersøgt.
Det har været fremme at der kunne være en sammenhæng mellem indtag af komælk og mellemørebetændelse, men der er ingen videnskabelige undersøgelser, der viser at antallet af mellemørebetændelser nedsættes, hvis man fjerner mælk fra kosten.
Rent teoretisk kan børn med mælkeallergi dog godt opleve hævelse af slimhinder i mund og svælg. Det betyder at funktionen af det eustakiske rør nedsættes og dermed mindskes ventilationen i mellemøret - derfor er der en teoretisk risiko for mellemørebetændelse, hvis man har mælkeallergi og indtager komælk ...
I kan tale med lægen om, hvorvidt man skal forsøge at fjerne mælk fra hendes kost i en periode og i stedet sikre hendes kalkbehov ved at give hende kalktabletter.
Jeg har også ladet mig fortælle at man kan nedsætte hyppigheden af mellemørebetændelser, hvis man vaccinerer barnet en multivalent pneumokokvaccine ... men også dette skal I tale med lægen omkring.
Desværre er årsagen til mellemørebetændelse hos de mindste børn ofte at små børn ikke har modstandskraft mod infektionssygdomme. Den opbygges gradvist de første par år og man siger normalt at barnet skal gå to vintre igennem med snot og infektioner, før immunforsvaret er blevet stærkere. Vinterperioden er jo hård og at være i institution eller dagpleje bedre ikke dette, ej heller at have en storebror der slæber noget med hjem fra børnehaven ...
Der er altså ofte mange faktorer som spiller ind og det er en lægelig opgave at finde ud af, hvad det handler om hos jer og hvordan man så i givet fald skal behandle.
Der findes en bog "Ondt i øret, hvad kan du gøre" som I måske vil have glæde af. I finder den i min bogguide under 'Sygdom, behandling og handicap'.
Hvorvidt det vil hjælpe at ændre søvnvaner og forsøge at skabe nye ritualer ... tja, det kommer an på hvordan overskuddet er. Det kræver en ekstra stor indsats at lave nye rutiner, når der er sygdom inde over og det er begrænset hvor meget man skal lave om i sygdomsperioder - her må man som sagt gerne slække på alle regler og bare gør der der virker :) Men du har naturligvis ret i at det at ændre på situationen, godt kan have en positiv effekt og I kan godt forsøge om ændring i værelset, putteritual osv. kan gøre noget positivt.
Hvorfor hun sover fra 19-23 uden problemer, tør jeg ikke svare på - her må I bare glæde jer over det og måske en aften gå meget tidligt i seng, for selv at få bare lidt sammenhængende søvn :)
Rigtig meget held og lykke, god bedring fortsat :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske