Svar: Ofte syg
1. februar 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Mias bekymrede mor
Mange ting spiller ind på børns sygdomme og antal af disse og der er ingen tvivl om at børn der går i institution, naturligt er udsat for mere smitte og også bliver mere syge, end børn der går hjemme.
Det handler, naturligvis om at smittefaren er større, når mange mennesker opholder sig tæt sammen og indeklima har, som du selv er inde på også betydning. Derudover spiller det ind, hvilken hygiejne man har - man ved at håndvask har stor betydning for at nedsættes smitte.
Derfor skal der også være regler i institution (og for den sags skyld også derhjemme) om at man selv og barnet skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift, næsepudsning osv.
Det er fint at I spritter af, det er også en god idé at have håndsprit med i tasken, når man handler ind osv. Men det er jo mindst ligeså vigtigt at andre også gør det og at voksne der arbejder med børn er opmærksomme på hygiejnen. Alle institutioner har derfor også en bog som sundhedsstyrelsen har lavet, hvor der er vejledninger til disse ting.
Din datters påklædning har også betydning og det er vigtigt at hun går med lunt tøj, f.eks. bruger uldundertøj, sutsko, ikke går med tøj der deler sig på maven, hvor hun så kan blive kold, ikke har kolde og våde hænder og fødder.
Der må ikke være fodkoldt i rummet. Trækker det hen over gulvet vil børn der naturligt opholder sig meget på gulvet let kunne blive kolde.
Det er også vigtigt at hun spiser sundt og godt. Styrkelse af immunforsvaret kommer også inde fra og det er i den forbindelse rigtig vigtigt at give hende f.eks. fisk. Når vi spiser fisk får vi f.eks. Selen, som er en af kroppens antioxidanter og dermed styrke mod forkølelse.
Og så er der også ting som er svære at gøre så meget imod, det er svært at undgå at små børn deler sutter, eller putter noget i munden, som andre børn har rørt ved og derved kan der overføres smitte. Selvom man er opmærksom og omhyggeligt med hygiejne osv. så skal børn jo også have lov til at lege sammen og man kan 'ikke pakke dem ind', hvis du forstår hvad jeg mener :)
Man siger normalt at det tager to vintre for barnet at få styrket sit immunforsvar, så den 3. vinter skulle der altså være lys forude, hvis det er et håb ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske