Svar: Ofte syg

1. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mias bekymrede mor

Mange ting spiller ind på børns sygdomme og antal af disse og der er ingen tvivl om at børn der går i institution, naturligt er udsat for mere smitte og også bliver mere syge, end børn der går hjemme.

Det handler, naturligvis om at smittefaren er større, når mange mennesker opholder sig tæt sammen og indeklima har, som du selv er inde på også betydning. Derudover spiller det ind, hvilken hygiejne man har - man ved at håndvask har stor betydning for at nedsættes smitte.

Derfor skal der også være regler i institution (og for den sags skyld også derhjemme) om at man selv og barnet skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift, næsepudsning osv.

Det er fint at I spritter af, det er også en god idé at have håndsprit med i tasken, når man handler ind osv. Men det er jo mindst ligeså vigtigt at andre også gør det og at voksne der arbejder med børn er opmærksomme på hygiejnen. Alle institutioner har derfor også en bog som sundhedsstyrelsen har lavet, hvor der er vejledninger til disse ting.

Din datters påklædning har også betydning og det er vigtigt at hun går med lunt tøj, f.eks. bruger ...

Annonce

... uldundertøj, sutsko, ikke går med tøj der deler sig på maven, hvor hun så kan blive kold, ikke har kolde og våde hænder og fødder.

Der må ikke være fodkoldt i rummet. Trækker det hen over gulvet vil børn der naturligt opholder sig meget på gulvet let kunne blive kolde.

Det er også vigtigt at hun spiser sundt og godt. Styrkelse af immunforsvaret kommer også inde fra og det er i den forbindelse rigtig vigtigt at give hende f.eks. fisk. Når vi spiser fisk får vi f.eks. Selen, som er en af kroppens antioxidanter og dermed styrke mod forkølelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så er der også ting som er svære at gøre så meget imod, det er svært at undgå at små børn deler sutter, eller putter noget i munden, som andre børn har rørt ved og derved kan der overføres smitte. Selvom man er opmærksom og omhyggeligt med hygiejne osv. så skal børn jo også have lov til at lege sammen og man kan 'ikke pakke dem ind', hvis du forstår hvad jeg mener :)

Man siger normalt at det tager to vintre for barnet at få styrket sit immunforsvar, så den 3. vinter skulle der altså være lys forude, hvis det er et håb ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!