Svar: Sygdom og appetit
14. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Z.D
Der ligger mange spørgsmål i brevkassen i øjeblikket, så svartiden er lang ... jeg håber derfor at det går bedre med din datter, nu hvor jeg svarer dig idag :)
Som udgangspunkt er det vigtigste når børn er syge, at de får væske nok. Det er derfor helt normalt at amningerne i et par dage sættes op og det er okay
Det er også sådan, at børn der er syge, ændrer rytme. De sover ofte mere end de plejer, de er ikke aktive og energiske, men mangler tydeligt overskud til at lege og udforske verden som de plejer. Når barnet er syg, skal det naturligvis have lov til at sove den søvn, som det har behov for og have lov til at ligge mere på sofaen end det plejer :)
Når barnet er ved at være i bedring, så er det dog en god idé at begynde med de små hyppige måltider igen, holde fast i nogenlunde faste tidspunkter for dagen, skrue ned for mælkeindtaget og også arbejde på at få skabt den rytme, som I havde før.
Når appetitten er lille så forsøg med lidt frisk frugt eller frugtmos, så hun får lidt ned i maven. Eller hvis din datter har en yndlingsgrød, så giv hende lidt af det. Med den alder din datter har, vil det også være fint at tilbyde hende lidt neutral yoghurt med revet æble, banan eller lignende. Det kan give hende lidt ro i maven og være rart, hvis hun ikke er helt rask.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske