Svar: Dårlig ånde - 16 mdr.

13. december 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lone

Hos større børn kan dårlig ånde skyldes at de har betændte mandler, men i forhold til din dreng og hans alder og måden du beskriver ham på, så ligger årsagen nok i at der sker en ændring i hans stofskifte.

Om morgenen vil vores stofskiftet naturligt være nedsat og hans mund renses ikke på samme måde, når han sover, som når han er vågen. Hvis han hører til de børn der ofte sover med munden åben, så tørrer slimhinderne i munden også ud og det kan godt betyde at han får lidt ekstra dårlig ånde om morgenen.

Om aftenen eller sidst på dagen er det måske fordi han har lidt madrester i munden som du beskriver ...

Det bedste du kan gøre er at sørge for at han har en god mundhygiejne og derfor børste hans tænder ...

Annonce

... grundigt, som du jo også allerede forsøger ... :)

Man kan faktisk også børste på tungen, men skal hos børn passe på med ikke at være for voldsom. Det afhænger jo helt af hvordan han har det med det, for da han ikke er glad for tandbørstning generelt, så skulle det at blive børstet på tungen helst ikke gøre det værre så han afviser tandbørstningen helt ... men det er en mulighed, hvis han synes det er sjovt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Danskvand er et andet råd. Hvis du kan få ham til at skyldemunden i lidt danskvand, så kan det også hjælpe, men igen er han jo ikke så gammel og det er langt vigtigere at forsøge at skabe en lyst til overhovedet at få børstet tænder

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)