Svar: Dårlig ånde - 16 mdr.
13. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Lone
Hos større børn kan dårlig ånde skyldes at de har betændte mandler, men i forhold til din dreng og hans alder og måden du beskriver ham på, så ligger årsagen nok i at der sker en ændring i hans stofskifte.
Om morgenen vil vores stofskiftet naturligt være nedsat og hans mund renses ikke på samme måde, når han sover, som når han er vågen. Hvis han hører til de børn der ofte sover med munden åben, så tørrer slimhinderne i munden også ud og det kan godt betyde at han får lidt ekstra dårlig ånde om morgenen.
Om aftenen eller sidst på dagen er det måske fordi han har lidt madrester i munden som du beskriver ...
Det bedste du kan gøre er at sørge for at han har en god mundhygiejne og derfor børste hans tænder grundigt, som du jo også allerede forsøger ... :)
Man kan faktisk også børste på tungen, men skal hos børn passe på med ikke at være for voldsom. Det afhænger jo helt af hvordan han har det med det, for da han ikke er glad for tandbørstning generelt, så skulle det at blive børstet på tungen helst ikke gøre det værre så han afviser tandbørstningen helt ... men det er en mulighed, hvis han synes det er sjovt.
Danskvand er et andet råd. Hvis du kan få ham til at skyldemunden i lidt danskvand, så kan det også hjælpe, men igen er han jo ikke så gammel og det er langt vigtigere at forsøge at skabe en lyst til overhovedet at få børstet tænder
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske