Svar: Ondt i maven og kolde fødder
11. december 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Emilie
Jeg har læst på et tidspunkt at man har lavet en undersøgelse af sammenhængen mellem kolde fødder og forkølelse. Man skulle efter sigende have placeret en række personer med fødderne i koldt vand i en vist antal tid og så have sprøjtet forkølelsesvirus i deres næser .... I den anden gruppe, der fik forkølelsevirus ind, var der ingen kolde fødder iblandet. Undersøgelsen viste at hos de personer som havde siddet med fødderne i en balje koldt vand, blev 3 gange så mange forkølede ...
Om denne historie passer ved jeg faktisk ikke, men jeg tror godt du kan regne med at hvis man har kolde fødder, udsættes for træk og kulde generelt, så bliver man også lettere syg.
Men der er naturligvis også andre ting der spiller ind end om man har kolde fødder. Det kan være hvordan man spiser, sover og generelt trives, om man opholder sig meget indendøre og tæt sammen med andre mennesker eller om man er ude i frisk luft og opholder sig mest alene - når mange mennesker er samlet på lille plads er smittespredning jo stor, især i vinterhalvåret og det gælder jo uanset om der er tale om diarré eller anden form for maveonde, forkølelse, influenza eller andet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Også rigtig glædelig jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske