Svar: Salmonella
11. november 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Bettina
Det er rigtig synd at jeres dreng igen har fået infektion med salmonella, det lyder også som om at han er påvirket af det, mister lysten til at spise osv og det er naturligvis vigtigt at få ham på højkant igen ...
Det vigtigste, hvis man vil undgå at blive syg med salmonella er stor opmærksomhed på køkkenhygiejne. Du bør følge disse retningslinjer:
- Hakket kød og fjerkræ skal gennemsteges
- Råt kød holdes adskilt fra spiseklar mad
- Der bruges forskellige redskaber til råt kød og andre råvarer, når du laver mad. Det vil sige en kniv bruges til kødet og en anden til grøntsagerne
- Der bruges forskellige skærebrætter alt efter om det er kød eller grøntsager du tilbereder
- Der skal bruges pasteuriserde æg til retter der ikke gennemvarmes
- Grøntsager skal gøres meget grundigt rene
Alt hvad du bruger i køkkenet - skærebrætter, knive, skåle, pander, gryder osv. skal gøres grundigt rent efter brug. Salmonella kan godt overleve i indtørrede madrester eller kødsaft som trænger ned i riller på skærebræt osv. hvis det ikke er gjort rigtig rent.
Det er også meget vigtigt at sørge for en god håndhygiejne. Det betyder at du altid skal vaske hænder med sæbe inden du begynder at lave mad og at de tørres i et rent håndklæde.
Hænder skal også vaskes grundigt på både dig og din dreng i forbindelse med toiletbesøg, bleskiftning, næsepudsning osv. Igen altid med vand, sæbe og tørring i et rent håndklæde. Evt. puslepude sprittes af.
Du skal også vaske hænder, når du skifter fra en madvare til en anden i madlavningen. Det vil sige vaske hænder imellem du ordner kødet og ordner grøntsager. Det er nødvendigt for at undgå krydsinfektion mellem de forskellige madvarer.
Symptomerne på at man er syg af salmonella er diarré, feber, mavesmerter, hovedpine og måske kvalme og opkastninger. Salmonella kan derudover give tarmbetændelse og endnu værre - hos ca 1 % giver salmonella blodforgiftning. Det er derfor rigtig godt at du har været opmærksom og insisteret på at lægen skulle tage afføringsprøver og hvis lægen anbefaler behandling, så skal du lytte det dette og lade din dreng behandle.
Man bliver som regel syg 1/2 - 2 døgn efter, at man har spist en fødevare med salmonella. Måske kan du tænke tilbage og finde ud af, hvad det er din dreng har spist, siden han har fået salmonella igen ...
Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at hans immunforsvar fortsat er lidt svækket og at han derfor er blevet lettere ramt af salmonella igen. Fordi han have en salmonella infektion i sommer, så har der ikke skulle så mange bakterier til denne gang, før han blev syg igen.
Hvis du køber kylling osv. så vælg de pakker kød, hvor der står garanteret salmonellafri på :)
Det kan være en god idé at give ham mælkesyrebakterier som kan stabilisere hans mave lidt. Det kan være tykmælk eller A38 som har et højt indholde af acidophilus.
Du kan også give ham Bifiform minidråber, for at se om de kan give lidt balance til maven, tal også med lægen om hvad hun vil foreslå.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat rigtig god bedring med ham!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske