Svar: Salmonella

11. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Bettina

Det er rigtig synd at jeres dreng igen har fået infektion med salmonella, det lyder også som om at han er påvirket af det, mister lysten til at spise osv og det er naturligvis vigtigt at få ham på højkant igen ...

Det vigtigste, hvis man vil undgå at blive syg med salmonella er stor opmærksomhed på køkkenhygiejne. Du bør følge disse retningslinjer:

- Hakket kød og fjerkræ skal gennemsteges
- Råt kød holdes adskilt fra spiseklar mad
- Der bruges forskellige redskaber til råt kød og andre råvarer, når du laver mad. Det vil sige en kniv bruges til kødet og en anden til grøntsagerne
- Der bruges forskellige skærebrætter alt efter om det er kød eller grøntsager du tilbereder
- Der skal bruges pasteuriserde æg til retter der ikke gennemvarmes
- Grøntsager skal gøres meget grundigt rene

Alt hvad du bruger i køkkenet - skærebrætter, knive, skåle, pander, gryder osv. skal gøres grundigt rent efter brug. Salmonella kan godt overleve i indtørrede madrester eller kødsaft som trænger ned i riller på skærebræt osv. hvis det ikke er gjort rigtig rent.

Det er også meget vigtigt at sørge for en god håndhygiejne. Det betyder at du altid skal vaske hænder med sæbe inden du begynder at lave mad og at de tørres i et rent håndklæde.

Hænder skal også vaskes grundigt på både dig og din dreng i forbindelse med toiletbesøg, bleskiftning, næsepudsning osv. Igen altid med vand, sæbe og tørring i et rent håndklæde. Evt. puslepude sprittes af.

Du skal også vaske hænder, når du skifter fra en madvare til en anden i madlavningen. ...

Annonce

... Det vil sige vaske hænder imellem du ordner kødet og ordner grøntsager. Det er nødvendigt for at undgå krydsinfektion mellem de forskellige madvarer.

Symptomerne på at man er syg af salmonella er diarré, feber, mavesmerter, hovedpine og måske kvalme og opkastninger. Salmonella kan derudover give tarmbetændelse og endnu værre - hos ca 1 % giver salmonella blodforgiftning. Det er derfor rigtig godt at du har været opmærksom og insisteret på at lægen skulle tage afføringsprøver og hvis lægen anbefaler behandling, så skal du lytte det dette og lade din dreng behandle.

Man bliver som regel syg 1/2 - 2 døgn efter, at man har spist en fødevare med salmonella. Måske kan du tænke tilbage og finde ud af, hvad det er din dreng har spist, siden han har fået salmonella igen ...

Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at hans immunforsvar fortsat er lidt svækket og at han derfor er blevet lettere ramt af salmonella igen. Fordi han have en salmonella infektion i sommer, så har der ikke skulle så mange bakterier til denne gang, før han blev syg igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du køber kylling osv. så vælg de pakker kød, hvor der står garanteret salmonellafri på :)

Det kan være en god idé at give ham mælkesyrebakterier som kan stabilisere hans mave lidt. Det kan være tykmælk eller A38 som har et højt indholde af acidophilus.

Du kan også give ham Bifiform minidråber, for at se om de kan give lidt balance til maven, tal også med lægen om hvad hun vil foreslå.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat rigtig god bedring med ham!

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla