Svar: Burde man lade sit barn vaccinere mod svine influenza?

3. november 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Roomana

Dejligt at høre at mine tidligere råd har hjulpet jer videre på vej :)

Sundhedsstyrelsen har den 23. oktober 2009 justeret på en række områder i forhold til anbefalinger for vaccination mod influenza A(H1N1). I forhold til vaccination af børn anbefales vaccination af børn i risikogruppen og aldersgrænsen er rykket ned til 6 måneder.

Baggrunden for justeringerne er ny og mere dokumentation vedrørende vaccinen, sygdomsudviklingen af influenza A (H1N1) og erfaringer fra andre lande.

For at høre til risikogruppen er der forskellige ting der gør sig gældende og her blandt andet lungeproblemer, som din datter jo må siges at have, når hun har astma og gentagende lungebetændelser.

Det lyder derfor umiddelbart som om at man godt kunne overveje vaccination af din datter, men det skal naturligvis afgøres af jeres læge. Det spiller her naturligt ind, hvor påvirket hun er af sin astma, som den er medicinsk reguleret osv. Det er lægen der skal vurdere :)

Jeg skal sende dig et link til sundhedsstyrelsens nye anbefalinger, så du har det.

Med hensyn til bivirkninger af vaccinationen, så vil der som med alle andre vaccinationer kunne opstå bivirkninger. Det er ...

Annonce

... sjældent alvorlige, men vil mest handle om ømhed, rødme og hævelse på vaccinationsstedet, forbigående muskel- og ledsmerter, samt hovedpine og evt. feber og utilpashed inden for et til to døgn efter vaccination. Bivirkningerne forsvinder i reglen efter en til tre dage.

Disse bivirkninger er forventelige og ufarlige og de forventes at optræde noget hyppigere end bivirkningerne ved den almindelige influenzavaccine.

Da det er en ny vaccine, vil man overvåge alle der bliver vaccineret og indsamle viden - man ved altså ikke helt præcist hvordan reaktionen kan forventes at blive, men man forventer at alvorlige bivirkninger vil være meget sjældne.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det anbefales at man ikke bliver vaccineret, hvis man har type 1 allergi overfor nogle af indholdsstofferne i vaccinen, det er f.eks. æg- og kyllingeprotein, formaldehyd og gentamycin, - har man allergi overfor disse ting, bør man ikke blive vaccineret.

Hos jer skal man igen gøre op om bivirkninger af 2-3 dages varighed er bedre end en evt. smitte med influenza - igen afhænger det helt af hvordan hendes astma og risiko for lungebetændelse osv. skønnes at være.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder