Svar: Burde man lade sit barn vaccinere mod svine influenza?
3. november 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Roomana
Dejligt at høre at mine tidligere råd har hjulpet jer videre på vej :)
Sundhedsstyrelsen har den 23. oktober 2009 justeret på en række områder i forhold til anbefalinger for vaccination mod influenza A(H1N1). I forhold til vaccination af børn anbefales vaccination af børn i risikogruppen og aldersgrænsen er rykket ned til 6 måneder.
Baggrunden for justeringerne er ny og mere dokumentation vedrørende vaccinen, sygdomsudviklingen af influenza A (H1N1) og erfaringer fra andre lande.
For at høre til risikogruppen er der forskellige ting der gør sig gældende og her blandt andet lungeproblemer, som din datter jo må siges at have, når hun har astma og gentagende lungebetændelser.
Det lyder derfor umiddelbart som om at man godt kunne overveje vaccination af din datter, men det skal naturligvis afgøres af jeres læge. Det spiller her naturligt ind, hvor påvirket hun er af sin astma, som den er medicinsk reguleret osv. Det er lægen der skal vurdere :)
Jeg skal sende dig et link til sundhedsstyrelsens nye anbefalinger, så du har det.
Med hensyn til bivirkninger af vaccinationen, så vil der som med alle andre vaccinationer kunne opstå bivirkninger. Det er sjældent alvorlige, men vil mest handle om ømhed, rødme og hævelse på vaccinationsstedet, forbigående muskel- og ledsmerter, samt hovedpine og evt. feber og utilpashed inden for et til to døgn efter vaccination. Bivirkningerne forsvinder i reglen efter en til tre dage.
Disse bivirkninger er forventelige og ufarlige og de forventes at optræde noget hyppigere end bivirkningerne ved den almindelige influenzavaccine.
Da det er en ny vaccine, vil man overvåge alle der bliver vaccineret og indsamle viden - man ved altså ikke helt præcist hvordan reaktionen kan forventes at blive, men man forventer at alvorlige bivirkninger vil være meget sjældne.
Det anbefales at man ikke bliver vaccineret, hvis man har type 1 allergi overfor nogle af indholdsstofferne i vaccinen, det er f.eks. æg- og kyllingeprotein, formaldehyd og gentamycin, - har man allergi overfor disse ting, bør man ikke blive vaccineret.
Hos jer skal man igen gøre op om bivirkninger af 2-3 dages varighed er bedre end en evt. smitte med influenza - igen afhænger det helt af hvordan hendes astma og risiko for lungebetændelse osv. skønnes at være.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske