Svar: Meget gylp

12. oktober 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

Gylp hos spædbørn og små børn er i sig selv et normalt fænomen og man gør normalt ikke noget ved det, hvis barnet tager nok på og umiddelbart virker til at trives.

Det er korrekt at gylp kan skyldes overfodring og det er helt fint, at du med den vægtøgning din søn har, forsøger at strække tiden mellem måltiderne lidt, så han ikke spiser hver 2 time men hver 3 time. De ca 7 måltider i døgnet, lyder helt relevant.

Man taler om Reflux, når noget af maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Som voksne kender vi det f.eks. ved "sure opstød". Børn kan fødes med forskellige lidelser, f.eks. mavemundsforsnævring, der gør at maden har svært ved at være i maven og derfor står og kører op og ned i spiserøret og kommer ud som eksplosiv gylp. Som sagt, er det normalt ikke noget, man gør noget ved, hvis barnet tager på - fordi netop det at barnet tager på er tegn på, at barnet trods gylp, formår at optage næringen fra mælken. Men hvis barnet gylper så meget at maden kommer retur inden barnet har optaget næringen og barnet dermed ikke tager på, ja så vil man behandle refluks.

Man kalder det for Gastroesophageal Refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease og her vil man behandle enten medicinsk eller vælge at operere. Det afhænger helt af årsag og problemets omfang. Det er en ...

Annonce

... lægelig vurdering og vurderingen foretages på sygehuset.

Nogle praktiserende læger udskriver medicin mod refluks lidt ud fra devisen "virker det, så er det godt, virker det ikke, så stopper vi igen..." - I kan prøve at tale med jeres læge om problemet. Andre vil vælge at udrede specifikt inden man giver barnet medicin ...

Ofte vil situationen bedres i takt med at barnet begynder at få fastere føde, som naturligt ligger tungere i maven og derfor ikke giver samme tilbageløb. Det bliver derfor ofte bedre i takt med at barnet får skemad.

Det er også sådan, at man kan købe en speciel erstatning til børn med refluks. Den hedder Enfamil AR og har dokumenteret effekt, den sælges på apoteket. Den virker ved at være almindelig tynd i flasken og blive tykkere i mavesækken hvorved barnet lettere holder mælken i sig.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan også vælge at malke ud og tilsætte Johannesbrødkernemel til den udmalkede mælk og give dette på flaske.

Nogle vælger at gå over til flaske, andre vælger at supplere med en flaske f.eks. til natten i håb om at få lidt mere ro der og atter andre vælger at bibeholde amningen, som fungerer fint og så amme løs og tage det ekstra vasketøj og rengøring med ... :) Det er som sagt normalt en periode, det bliver ofte mindre i takt med at I kommer igang med skemad.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, i hvert fald har du her en evt. forklaring :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S