Svar: Astmatisk hoste, forkølelse og lungebetændelse

12. oktober 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Roo

Der er flere ting du kan gøre for at forebygge astmatisk bronkitis, hoste, forkølelse og lungebetændelse.

Der er naturligvis det med at holde hende varm og søge for at hun ikke fryser, ikke har kolde hænder, fødder, udsættes for træk osv.

En gammel huskeregel lyder at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r: September, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ...

Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.

Uld er derfor også godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.

Det kunne være en god idé at forsøge med uldundertøj, også om natten når hun skal sove, så du sikrer at hun bliver holdt lun og varm, selvom hun sparker dynen af.

Det er også en god idé at give hende små sokker på om natten. Det skal være sokker uden stram elastik, så de netop er bløde og behagelige at have på - også gerne i blød uld.

Du bør bruge bodystockings til hende, så hun ikke skiller ad på midten og om dagen skal hun herudover have en langærmet bluse og så en trøje, der kan tages af eller kommes på alt efter om hun har det varmt eller fryser. Hun ...

Annonce

... skal gå med indesko, det kan f.eks. være skindsko som fåes med uldfor.

Derudover er det utrolig vigtigt at hun ikke udsættes for tobakstøj - faktisk er det allervigtigste for at forebygge astma og luftvejslidelse at man skåner barnet for passiv rygning. Det vil sige at barnet skal vokse op i et røgfrit hjem og at barnet ikke bør passes af rygere.

Man ved også at allergener fra støvmider, husdyr og pollen kan udløse astmaanfald, hvor fødevarer sjældent påvirker til dette.
Det er derfor vigtigt at have et godt indeklima, hvor man søger for at gøre ordentlig rent og skabe frisk luft.

Det anbefales at:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Lufte godt ud 2-3 gange dagligt
- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op
- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum
- Vaske sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader
- Vaske dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt
- Gør almindeligt grundigt rent

Du skal også sørge for at have en god håndhygiejne og vaske hænder både på sig selv og på din datter datter, f.eks. i forbindelse med bleskift, i forbindelse med måltiderne og når du f.eks. pudser eller tørre hendes næse - hænderne skal vaskes på jer begge. Hygiejne er generelt vigtigt for at forebygge allergi og forskellige sygdomme som f.eks. forkølelse.

Derudover skal hendes immunforsvar styrkes indefra og derfor er det vigtigt at hun spiser så varieret og sundt som muligt. Jo mere sufficient kost hun får, jo bedre er det og derudover kan hun tilbydes en multivitamintablet dagligt. Du kan evt. knække den i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder