Svar: Forkølelse?
11. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Nu er det et pr dage siden du har skrevet til mig, så måske eller forhåbentlig har din dreng allerede fået det bedre ..? Hvis han ikke har det, så synes jeg du skal kontakte lægen igen, for han skal naturligvis ikke være have så irriterede slimhinder, at han bliver blå omkring munden ...
Du skriver at I alle har været forkølede og der findes et utal af forkølelses-vira. RS-virus er en forkølelsesvirus, som hos større børn, dvs børn over tre år og hos voksne er helt ufarlig og ofte viser sig i form af en almindelig forkølelse.
Men hos helt små børn, dvs børn under 6 mdr. kan 'angrebet' være så voldsomt, at barnet kræver indlæggelse på sygehus på grund af vejrtrækningsproblemer. Årstiden taler lidt for at der kunne være tale om en RS virus hos jer og det er rigtig vigtigt og super godt at du er opmærksom på din dreng og på hvorvidt hans slimdannelse tiltager.
I begyndelsen vil barnet få feber, hoste, være generelt utilpas og få symptomer på forkølelse. Næsen vil i begyndelsen løbe med klar væske, som dog normalt bliver tykt gult. Hos små børn kan temperaturen nå op på 40 grader og hos større børn er der ofte ingen eller kun lav temperaturstigning.
Små børn bliver netop ofte smittet af større søskende, som bliver forkølet i institution og dermed tager virus med hjem. Derfor vil man på nogle børneafdelinger i perioder ikke tillade besøg af større søskende pga smittefare og risikoen for de små.
Jeg tør naturligvis ikke sige, hvorvidt jeres dreng er smittet med RS virus, det kan også sagtens være noget andet, men det er vigtigt at du holder øje og synes du han bliver blå om munden, det der også hedder 'trekant cyanotisk', så skal du naturligvis ringe til lægen - hellere en gang ekstra og det er ikke hysterisk, bare naturligt bekymring :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske