Brev:
Tryghedssøgende om natten
11. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Tryghedssøgende om natten
Hej Helen,
Min søn er startet i vuggestue for 1½ uge siden, og indkøringen er gået super fint. Det hele er selvfølgelig nyt for ham, men det lader til, at han synes, det er spændende at være der, og pædagogerne siger, at selvom det hele selvfølgelig er nyt for ham, kunne indkøringen ikke været gået bedre.
Han erhvervede sig allerede den første forkølelse efter et par dage, og har i den forbindelse været lidt pyldret. Ellers er det om natten, vi kan mærke en forandring på ham efter vuggestuestart.
Før var han nem og putte, og sov han i sin egen seng indtil ved ca. 4tiden (måske var jeg inde at give sutten en gang, hvorefter han straks lagde sig til at sove igen). Ved 4 tiden var han ofte lidt mere vågen, og jeg tog ham med ind i vores seng. Nu vågner han gerne allerede omkring midnat (nogen gange før, andre gange lidt senere), og græder og rejser sig op i sengen. Prøver jeg at lægge ham ned igen, bliver han helt ulykkelig og strækker armene op efter mig. Det ender næsten altid med, at jeg tager ham med ind til os, hvor han hurtigt falder i søvn mellem os. Både fordi han virker virkelig ked af det, men helt ærligt også af bekvemmelighed så jeg også får min søvn, inden jeg skal op og på arbejde. ...
...
Tager jeg ham op og sidder med ham, til han falder til ro, kan jeg som regel godt putte ham igen, men han vågner så op på samme måde ½-1 time efter, og så kan vi starte forfra.
Men er det at give ham en dårlig vane, at han for tiden ligger over halvdelen af natten mellem hans far og jeg? Burde jeg kæmpe lidt mere for at få ham til at sove videre i sin egen seng? Eller er det naturligt, at han har brug for ekstra tryghed nu, så jeg bare lader ham komme ind til os, når han "kalder"?
Han falder i søvn og sover det første af natten i sin egen seng på hans værelse, men den sidste 1-1½ uge er dette stræk jo altså blevet forkortet en del.
Han har altid været meget aktiv, nem og glad, men har også altid elsket at knuse og kramme (dette gælder både mor, far, bedsteforældre og nu pædagoger). Nogen gange er det som om han slet ikke komme tæt nok på én - om natten ligger han gerne sit hoved helt under min armhule eller ligger sig nærmest oven på mig, så han har nok generelt et stort behov for fysisk kontakt.
Hvad mener du - skal vi lade ham komme ind til os og sove, når han vågner og er ked af det i denne periode, eller det bedst at tage kampen, selvom det koster nogen søvnløse nætter?
Mange hilsner fra C