Tryghedssøgende om natten

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Tryghedssøgende om natten

Hej Helen,

Min søn er startet i vuggestue for 1½ uge siden, og indkøringen er gået super fint. Det hele er selvfølgelig nyt for ham, men det lader til, at han synes, det er spændende at være der, og pædagogerne siger, at selvom det hele selvfølgelig er nyt for ham, kunne indkøringen ikke været gået bedre.

Han erhvervede sig allerede den første forkølelse efter et par dage, og har i den forbindelse været lidt pyldret. Ellers er det om natten, vi kan mærke en forandring på ham efter vuggestuestart.

Før var han nem og putte, og sov han i sin egen seng indtil ved ca. 4tiden (måske var jeg inde at give sutten en gang, hvorefter han straks lagde sig til at sove igen). Ved 4 tiden var han ofte lidt mere vågen, og jeg tog ham med ind i vores seng. Nu vågner han gerne allerede omkring midnat (nogen gange før, andre gange lidt senere), og græder og rejser sig op i sengen. Prøver jeg at lægge ham ned igen, bliver han helt ulykkelig og strækker armene op efter mig. Det ender næsten altid med, at jeg tager ham med ind til os, hvor han hurtigt falder i søvn mellem os. Både fordi han virker virkelig ked af det, men helt ærligt også af bekvemmelighed så jeg også får min søvn, inden jeg skal op og på arbejde. ...

Annonce

...

Tager jeg ham op og sidder med ham, til han falder til ro, kan jeg som regel godt putte ham igen, men han vågner så op på samme måde ½-1 time efter, og så kan vi starte forfra.

Men er det at give ham en dårlig vane, at han for tiden ligger over halvdelen af natten mellem hans far og jeg? Burde jeg kæmpe lidt mere for at få ham til at sove videre i sin egen seng? Eller er det naturligt, at han har brug for ekstra tryghed nu, så jeg bare lader ham komme ind til os, når han "kalder"?

Han falder i søvn og sover det første af natten i sin egen seng på hans værelse, men den sidste 1-1½ uge er dette stræk jo altså blevet forkortet en del.

Han har altid været meget aktiv, nem og glad, men har også altid elsket at knuse og kramme (dette gælder både mor, far, bedsteforældre og nu pædagoger). Nogen gange er det som om han slet ikke komme tæt nok på én - om natten ligger han gerne sit hoved helt under min armhule eller ligger sig nærmest oven på mig, så han har nok generelt et stort behov for fysisk kontakt.

Hvad mener du - skal vi lade ham komme ind til os og sove, når han vågner og er ked af det i denne periode, eller det bedst at tage kampen, selvom det koster nogen søvnløse nætter?

Mange hilsner fra C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina