Svar: Feber - gode råd

5. oktober 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Jeg vil naturligvis gerne fortælle lidt om feber - og også gerne sige lidt mere end 'bare' gode råd :)

En normal temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celcius. Temperaturen vil ofte være lavest om morgenen og stige lidt i løbet af dagen. Den mest præcise temperatur måles i barnets endetarm, det der hedder rectalmåling.

Man kan også måle temperatur i barnets øre eller i barnets mund, men man skal her regne med at temperaturen er ca. en halv grad lavere, end hvis den er målt i endetarmen. Dertil kommer at et øretermometer kræver stor præcision at bruge. Når man måler et barns temperatur, skal man altså være sikker på at man måler rigtigt og så præcist som muligt og det er ved måling i endetarmen.

Det er en god idé at forsøge at måle temperaturen, når barnet har ligget ca. 20 minutter i et køligt rum, så kan du bedst regne med den. Temperaturen vil naturligt stige lidt, når barnet leger og er i aktivitet og det er okay.

Når børn får feber, når deres temperatur stiger til mere end 38 grader, så er det et tegn på at barnet er syg, men det siger ikke noget om hvor syg barnet er. Børn kan godt have en meget høj temperatur / feber uden at man skal bekymre sig og de kan også have en lav feber, hvor man skal reagere med det samme. Det er således ikke nok at se på tallet man får, når man måler temperaturen.

Det der er vigtigt er barnets almentilstand. Det betyder at man skal se på, hvordan barnet i øvrigt har det. Hvis barnet leger, bruger sig selv aktivt, virker glad, spiser okay og generelt reagerer som det plejer, så er det et godt tegn, også selvom temperaturen er over 39.

Omvendt skal du være bekymret, hvis dit barn ikke leger, ikke vil drikke eller f.eks. bare ligger slapt hen. Barnet reagere knap på at blive skiftet, barnet skal hjælpes til at spise osv. Et barn må ikke være sløv og apatisk og skal derfor undersøges også selvom temperaturen kun er lidt forhøjet (f.eks. 38,2).

Når børn er syge med feber, så vil det være sådan at når temperaturen stiger, så får barnet kulderystelser og fryser. Her er det vigtigt at man giver barnet et tyndt klæde over sig, det skal ikke være en tyk dyne, for barnet skal kunne komme af med varmen, men et dynebetræk eller et bomuldstæppe kan være en god idé.

Når så temperaturen topper, så ...

Annonce

... får barnet det for varmt og her må man så fjerne dynebetrækket og lade lidt luft komme til. Det kan være en god idé at åbne et vindue så der kommer lidt kølig frisk luft i rummet. Barnet må dog ikke ligge i træk.

Barnet skal sove i en ble og evt. en undertrøje, bodystocking - altså ikke i en masse nattøj - det er vigtigt at barnet kan komme af med varmen og det er med et klæde (dynebetræk) man hjælper barnet til at få lidt varme og komme af med lidt varme ... Man er hele tiden nødt til at være omkring sit syge barn, for at lægge klædet over, når barnet fryser og temperaturen stiger og fjerne klædet igen, når barnet har det varmt.

Det er vigtig med masser af væske og hvis man kan få barnet til at spise lidt også, er det rigtig godt. Det vil ofte være sådan at barnet helst spiser frugt, bær, agurk og lignende friske ting og det er helt okay. Det vigtigste er at der glider lidt ned - væsken er dog det vigtigste.

Med hensyn til Panodil, så er det rigtigt at det slår temperaturen ned og derfor er det vigtigt at man altid måler temperaturen inden man giver barnet medicinen - ellers kan man ikke regne med den måling man foretager. Panodil kan nogle gange være en god idé, fordi det giver barnet en lille opbedring (netop fordi det slår feberen ned) så barnet bliver i stand til at spise og drikke lidt ... MEN samtidig er det vigtigt at man giver det med forsigtighed og til de mindste børn skal det altid ordineres af en læge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Selvom panodil kan købes i håndkøb, så er det vigtigt at man ikke giver det som var det bolsjer. Panodil, Pinex og Pamol (eller paracetamol, som det også hedder) i for store mængder kan skade barnets lever og det kan være meget alvorligt.

Man har også nogle gange været lidt tilbageholdende med at give panodil til børn som har haft feberkramper og så er der jo altid en risiko for at sløve nogle symptomer, hvis barnets temperatur holdes 'kunstigt' nede. Det er meget vigtigt at man kan observere sit barn, især de mindste børn som ikke med sproget kan fortælle, hvordan de har det.

Og så en sidste vigtig ting - syge børn med feber må aldrig sove ude, de skal være indendøre, hvor man kan observere dem tæt hele tiden :)

Jeg håber du hermed er blevet lidt klogere på det med feber, fortsat held og lykke - god bedring - og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!