Svar: Gylp / opkast
30. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Birgitte
Det lyder som om at jeres dreng har det der hedder refluks og det kan meget vel skyldes en løs mavemunds-muskel som jeres sundhedsplejerske har sagt.
Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds-forsnævring. Det er dog vigtigt at man ved at gylp og således refluks er noget helt almindeligt hos spæd og småbørn og man skelner normalt imellem, hvorvidt det påvirker barnets trivsel eller ej. Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets trivsel, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår altid i tæt samarbejde med børneafdeling.
Jeres dreng må siges at trives og tage rigtig godt på. Da han i en alder af 6 måneder vejer over 9 kg, så formår han altså at optage næring fra den mad han indtager - også selvom han gylper eller kaster op nogle gange. Derfor vil man i hans situation normalt se tiden an.
Hos større børn med refluks er der altid en årsag til dette i form af en eller anden sygdom. Børn som i 1 års alderen fortsat har refluks vil man altid gå ind og udrede. Her taler man om gastroesophagal refluks, hvor barnet ud over at have refluks (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt. Men her er I jo ikke endnu og i forhold til at jeres dreng naturligt skal igang med skemad og får mere og mere rigtig mad, vil han naturligt nogle gange fejlsynke - han skal jo lige lære teknikken - så ro på ... Det er altså lidt ældre børn, der her er tale om.
Man kan købe en speciel erstatning til børn med refluks og det kunne måske godt hjælpe jer. Den hedder Enfamil AR og købes på apoteket. Fordelen ved denne erstatning er at den er almindeligt tynd i flasken, men bliver tyk i maven, hvorved den lettere holder sig i barnet og så har Enfamil AR dokumenteret effekt.
Men ellers så hjælper det normalt på gylp og opkastning, når barnet begynder med mere fast føde.
Hvis man behandler børn mod refluks vil man gøre det enten medicinsk eller man vil vælge at operere. Hos jer lyder det som sagt, som om at man vil se tiden an - han lyder jo til at trives og have det rigtig godt og han vil højst sandsynligt vokse sig fra det :)
Håber du hermed har fået lidt viden med på vejen og også lidt mere ro omkring det - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske