Svar: Forlænget gulsot
15. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Børn der er født før tid, vil ofte naturligt få mere gulsot end børn født til termin. Det handler simpelthen om at de mindste børns lever er umoden og at barnet lige ved fødslen har stort overskud af røde blodlegemer i blodet. De overskydende blodlegemer nedbrydes og omdannes blandt andet til det gule affaldsstof bilirubin, som leveren normalt renser blodet for. Da barnets lever endnu er umoden, tager det tid at udskille de store mængder bilirubin. Bilirubin ophobes derfor i blodet og farver huden gul.
Det sker en gang imellem og jeg har mødt det et par gange i min sit som sundhedsplejerske, at børn får det man på engelsk kalder for "Breastmilk Jaundice", altså en gulsot, der skyldes nogle stoffer i brystmælken. Man kender desværre ikke helt årsagen til dette, men man ved at det normalt er fuldstændig harmløst for barnet og man anbefaler normalt ikke at stoppe amning.
For at man kan stille diagnosen "brystmælk gulsot" skal barnet være mindst en uge gammel, det skal tage rigtig godt på i vægt med udelukkende brystmælk, urinen skal være klar, barnet skal virke glad og tilfreds, mave-tarmfunktionen skal være god og der skal komme hyppig afføring. Barnet skal altså på alle andre områder end den gule farve og virke til at trives.
Der er nogle enkelte sygdomme, som kan give forlænget gulsot og det kan man naturligvis undersøge for. Det kan f.eks. være en urinvejs infektion, som det kan være helt relevant at din dreng undersøges for, det kan også være noget mere alvorligt som galdevejsatresi osv. som du også har læst om.
Det lyder dog hos jer som om at der ikke er tvivl om at der er tale om at der er tale om "brystmælk gulsot" og din dreng er også blevet tjekket på sygehuset.
"Brystmælk gulsot" er ofte højest på 10-21 dag men det er helt normalt at det kan vare i 2-3 måneder inden det til sidst forsvinder. Det bliver betragtet som en helt normal situation og det er meget sjældent at man går ind og anbefaler at holde pause med amning eller stoppe amning helt. Det er på samme måde yderst sjældent at man vælger at give barnet lysbehandling.
Der er ingen undersøgelser der tyder på at "brystmælk gulsot" giver problemer for barnet, heller ikke på længere sigt. Man kan naturligvis diskutere hvorvidt man skal forsøge at holde pause med amning for på den måde at stille diagnosen, men da barnet jo trives på mors mælk og ud over den gullige farve har det rigtig godt, så er det prioriteten og man anbefaler derfor ikke at stoppe amning eller for den sags skyld at supplere brystmælk med modermælkserstatning ... hvorvidt du har brug for at gøre det i en periode, for at se om det gør nogen forskel, det er op til dig :)
Jeg håber du her er blevet lidt klogere og har fået lidt ro i sindet.
Hvis din dreng bliver ved med at være gul, så skal du naturligvis drøfte det med jeres læge igen.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske