Svar: Forlænget gulsot

15. september 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Børn der er født før tid, vil ofte naturligt få mere gulsot end børn født til termin. Det handler simpelthen om at de mindste børns lever er umoden og at barnet lige ved fødslen har stort overskud af røde blodlegemer i blodet. De overskydende blodlegemer nedbrydes og omdannes blandt andet til det gule affaldsstof bilirubin, som leveren normalt renser blodet for. Da barnets lever endnu er umoden, tager det tid at udskille de store mængder bilirubin. Bilirubin ophobes derfor i blodet og farver huden gul.

Det sker en gang imellem og jeg har mødt det et par gange i min sit som sundhedsplejerske, at børn får det man på engelsk kalder for "Breastmilk Jaundice", altså en gulsot, der skyldes nogle stoffer i brystmælken. Man kender desværre ikke helt årsagen til dette, men man ved at det normalt er fuldstændig harmløst for barnet og man anbefaler normalt ikke at stoppe amning.

For at man kan stille diagnosen "brystmælk gulsot" skal barnet være mindst en uge gammel, det skal tage rigtig godt på i vægt med udelukkende brystmælk, urinen skal være klar, barnet skal virke glad og tilfreds, mave-tarmfunktionen skal være god og der skal komme hyppig afføring. Barnet skal altså på alle andre områder end den gule farve og virke til at trives.

Der er nogle enkelte sygdomme, som kan give forlænget gulsot og det kan man naturligvis undersøge for. Det kan f.eks. være en urinvejs infektion, som det kan være helt relevant at din ...

Annonce

... dreng undersøges for, det kan også være noget mere alvorligt som galdevejsatresi osv. som du også har læst om.

Det lyder dog hos jer som om at der ikke er tvivl om at der er tale om at der er tale om "brystmælk gulsot" og din dreng er også blevet tjekket på sygehuset.

"Brystmælk gulsot" er ofte højest på 10-21 dag men det er helt normalt at det kan vare i 2-3 måneder inden det til sidst forsvinder. Det bliver betragtet som en helt normal situation og det er meget sjældent at man går ind og anbefaler at holde pause med amning eller stoppe amning helt. Det er på samme måde yderst sjældent at man vælger at give barnet lysbehandling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er ingen undersøgelser der tyder på at "brystmælk gulsot" giver problemer for barnet, heller ikke på længere sigt. Man kan naturligvis diskutere hvorvidt man skal forsøge at holde pause med amning for på den måde at stille diagnosen, men da barnet jo trives på mors mælk og ud over den gullige farve har det rigtig godt, så er det prioriteten og man anbefaler derfor ikke at stoppe amning eller for den sags skyld at supplere brystmælk med modermælkserstatning ... hvorvidt du har brug for at gøre det i en periode, for at se om det gør nogen forskel, det er op til dig :)

Jeg håber du her er blevet lidt klogere og har fået lidt ro i sindet.

Hvis din dreng bliver ved med at være gul, så skal du naturligvis drøfte det med jeres læge igen.

Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!