Brev:
Forlænget gulsot
15. september 2009
Alder:
2 mdr.
Forlænget gulsot
Hej Helen,
Først og fremmest tak for dit svar på noget jeg kontaktede dig for tidligere. Nu har jeg igen brug for din hjælp, og denne gang drejer mit spørgsmål sig om forlænget gulsot. For at du har bedst mulighed for at besvare, får du får lige baggrundshistorien først:
Jeg blev mor til den skønneste dreng for snart 11 uger siden. Han blev født 3½ uge før termin, men havde en fin fødselsvægt på 3125 g. Han var dog noget slap i det og blev derfor lagt i kuvøse det første døgn, for lige at holde et ekstra øje med ham. Han havde det fint og kom ud allerede dagen efter.
På tredjedagen fik han gulsot og kom i lysbehandling for det i et døgn på trods af at hans tal kun lige var på grænsen til at det krævede behandling. De i alt fem dage vi var indlagt med ham, fik han både modermælk og modermælkserstatning, da jeg ikke kunne producere nok mælk til ham de første dage.
Nu, over 2 måneder efter han blev født, er han dog stadig lidt gul på både kroppen, i ansigtet og i øjnene, og som den pylrede førstegangsmor jeg er, er jeg naturligvis noget nervøs for det. Han har efterhånden fået taget en del blodprøver, og for at give dig det fulde overblik er hans tal følgende:
4 dage gammel (efter lysbehandlingen): total = 170
6½ uge gammel: konjugeret = 0, ukonjugeret = 237, total = 189
8½ uge gammel: konjugeret = 0, ukonjugeret = 112, total = 112 (der er dog tvivl om hvorvidt denne prøve er korrekt, da blodprøven er blevet behandlet som en voksens blodprøve frem for som et spædbarns)
9½ uge gammel: konjugeret = 0, ukonjugeret = 108, total = 87
10 uger gammel: konjugeret = 0, ukonjugeret = 113, total = 92, blodprocent = 8, stofskifte = 4, ALAT = 47, GGT = forhøjet (kender ikke det nøjagtige tal)
Som du kan se på tallene, er de sidste der blev taget steget en smule, men lægen tager det meget stille og roligt og siger, at det ser ufarligt ud, og at det sandsynligvis er modermælksbetinget gulsot, men jeg kan ikke lade være med at være noget nervøs alligevel, da jeg jo eksempelvis kan læse om galdevejsatresi og andre farlige leversygdomme på nettet.
Så vidt jeg kan forstå, skal den konjugerede måling give udslag, hvis det er tilfældet, og derfor burde sådanne farlige sygdomme vel ikke bekymre mig, eller hvad?
For lige at nævne hans trivsel, så spiser han fint (jeg fuldammer), han tager godt på i vægt (vejer nu ca. 5500 g), har masser af våde bleer (urinen er blevet noget mørkere på det seneste end hvad den før har været), men han har ikke særlig ofte afføring, hvilket resulterer i at han døjer med en del mavesmerter og prutter meget. Indtil videre har der godt kunnet gå over en uge mellem hans afføringer (i dag er niende dag uden afføring), og når det så kommer, er det mørkegrønt.
Det skal dog siges, at han får jern pga. den for tidlige fødsel, og det kan vel godt farve afføringen? Han har ikke feber og virker heller ikke sløv, så bortset fra den ikke så hyppige afføring og den gullige farve, er der ikke nogle alarmklokker der ringer.
Lægen siger, at amning kan forlænge gulsoten, men jeg synes stadig, det er voldsomt, når han alligevel er næsten 11 uger, og så vidt jeg kan læse på nettet skal de have hyppige afføringer, hvis det skal være modermælksbetinget, hvilket man jo ikke kan sige min søn har. Er det ”normalt”, det kan tage så lang tid, og hvornår bør det være helt væk?
Jeg vil jo nødig, at modermælken skader mere end den gavner, og kan de forhøjede levertal virkelig alle skyldes modermælken? Selvom jeg er virkelig glad for min amning overvejer jeg seriøst at stoppe eller give halv modermælkserstatning nogle dage, for at se om det kan hjælpe, men vil det være dumt at gøre, og hvad vil dit råd være i min situation?
På forhånd mange tak for hjælpen endnu engang.
Med venlig hilsen
Helle