Svar: Hængende øjenlåg
8. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være rigtig mange årsager til at børn - eller voksne - har et hængende øjenlåg og du har naturligvis ret i, at det nogle gange skyldes noget neurologisk ...
Du har dog fået din dreng set af både sundhedsplejerske og læge og ingen af dem har virket særlig bekymret. Det er altså ikke tegn på at din dreng på nuværende tidspunkt har nogle andre neurologiske symptomer eller andet, som kunne skønnes at være sammenhængende med et hængende øjenlåg.
Man bør naturligvis lade tvivlen komme din dreng til gode og jeg synes du skal tale med lægen om, at få din dreng henvist til en øjenlæge. Vær opmærksom på at de kan have månedvis ventetid, så egen læge kan måske hjælpe dig med at finde ud af, hvor din dreng skal undersøges. Det kunne godt tænkes at det var mere relevant at blive undersøgt i hospitalsregi ...
Min umiddelbare tanke omkring det du fortæller er dog, at din dreng naturligt kan hænge lidt med det ene øjenlåg, når han er træt. Det kan være helt normalt at have lidt problemer med det ene øje, uden at der behøver være noget galt eller noget sygdomsmæssigt inde over. Vores egen Dronning Margrethe har f.eks. også problemer med det ene øje - eller skuespilleren Peter Mygind - måske har du lagt mærke til at han også har en lidt slap øjenmuskulatur ved det ene øje ... :)
Så ro på, være ikke unødigt nervøs, men lad for en sikkerheds skyld atter lægen vurdere om din dreng skal henvises til en øjenlæge, der har forstand på små børn.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske